Dimmer(s)

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Reinier
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 nov 2003, 21:18

Dimmer(s)

Bericht door Reinier »

hey,

weet iemand hoe ik een dimmer kan maken voor een vermogen van ongeveer 16 ampere te dimmen? wat minder maakt niet uit maar niet onder de 10 ampere, dit zal denk ik toch geen probleem zijn. kweet wel ongeveer hoe ik dit zou moeten maken maar als iemand me een schema kan geven zou dit ideaal zijn :D
en moet dit nog eventueel ontstoord worden. een klasgenoot sprak hierover maar kzou niet weten waarvoor dit nodig is

alvast bedankt!

Gr. R.
Reinier
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 nov 2003, 21:18

Bericht door Reinier »

oja, vergeten erbij te vermelden maar tis gewoon op netspanning, 230v 50Hz. de bedoeling is dat deze 8 voudig in een kast komt en voor toneelvoorstelling word gebruikt. misschien dat er dan een trafo nodig is voor de sturing?

Gr.
mnijssen
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 5 nov 2003, 22:47
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door mnijssen »

Beste reinier,

Het is heel goed mogelijk om zoiets met weinig componenten te realiseren.
Omdat het voor toneel doeleinden nodig is, kun je het beste. de schakeling in twee delen splitsen. Je maakt een "sterkstroom kast", een kast waar de 220v sturing in zit, en een klein kastje, die deze netgescheiden via opto couplers aanstuurd waar dan je regelaars inzitten. je kunt dan met een dun kabeltje de boel bedienen. de dimmer kan een gewoon een standaard schakeling zijn, met een diac en een triac, let er wel op dat deze goed ontstoort wordt, omdat je microfoons en geluidsapp. er gruwelijk van gaat brommen. Je moet er voor zorgen dat de triac de stroom kan hebben die je wilt dimmen. Liefst nog iets meer.
Deze moeten uiteraard wel goed gekoeld worden. Het is op deze mannier
ook goed mogelijk om gebruik te maken van een krachtstroom aansluiting, omdat je nu eenmaal maar 16A uit het gewone net kunt trekken. Je hebt dan in principe 3 * 16 A tot je beschikking.
Reinier
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 nov 2003, 21:18

Bericht door Reinier »

Bedankt voor de reactie + uitleg!

u\jij zegt gewoon een simpele diac\triac schakeling, daarover heb ik dan nog enkele vragen, ik stuur met de diac gewoon de gate van de triac aan maar wat moet ik dan voor de diac zetten? een pot meter voor de dimfunctie en een vaste weerstand tegen kortsluiting, vanuit daar naar de diac en naar een condensator die vervolgens aan de massa ligt ?
hoe moet ik er trouwens voor zorgen dat mijn lampen als de potmeter dichtstaat toch nog zeer zwak branden zodat ze niet opeens aanspringen als ik de potmeter verdraai. een soort ruststand zeg maar..

wat moet ik dan nog bijschakelen voor het ontstoren want dat begrijp ik niet precies, een spoel of dergelijke ?

oja het moest trouwens 8 x 10a zijn wat ik moet kunnen dimmen, omdat de lampgroepen vaker verschillen. 80 ampere zal dus nooit gebruikt worden. er is een hoofdzekering van 40 ampere en ik kan enkele groepen gebruiken. bijv. 2 x 20 ampere. of er een 3 fasig net is moet ik even vragen, zou uiteraard ideaal zijn.

alvast bedankt

Gr. ReinieR
Plaats reactie