marifoon/radio-antenne splitter

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
hobbit
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 8:07

marifoon/radio-antenne splitter

Bericht door hobbit »

Ik zoek een oplossing voor het gelijktijdig gebruiken van de marifoonantenne op mijn boot als FM-antenne voor de radio. Is er een manier om het marifoonsignaal (maritieme VHF band) te scheiden van het FM-signaal en de twee vervolgens gescheiden naar de respectievelijke apparaten te leiden? Uiteraard moet de marifoon-zendfunctie gewoon blijven werken! Heb 12VDC boordnet.

M.a.w. zoiets als de VHF/AM-FM splitter op http://www.force4.co.uk/acatalog/Online ... es_33.html dus.

Ik weet niks van HF-techniek, maar met een schemaatje en beschrijving zou ik een heel eind komen, denk ik.

Bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het is inderdaad mogelijk om zoeen antenne met er iets tussen te maken.
Ik moet even weten op welke frequentie de marifoon werkt (zend en ontvangt) en hoeveel vermogen die zender heeft. De frequenties van je radio weet ik al.
hobbit
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 8:07

Bericht door hobbit »

Maritieme VHF opereert in 156-163 MHz bereik. Mijn marifoon heeft max. 5W zendvermogen. Bij voorbaat dank! :P
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb iets gevonden alleen moet ik de zaak nog uitrekenen voor jouw frequentie gebied.
Het komt eraan !
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hobbit,
Hierbij een principeschema van filter voor jouw probleem.
Een beetje moet je zelf doen.Dat was ook jouw vraag.Lukt dat niet dan komen wij weer eraan.
Wel krijg je wat hints.
HF is net als water loopt overal langs af en tussendoor.Dus afdichten is noodzakelijk.
Gebruik voor de condensatoren z.g. doorvoercondensatoren.Plaats die dan elk in een appart compartiment.De spoeltjes zitten dan in dat compartiment.
De formule voor het uitrekenen van Fo (resonantie frequentie) is omega kwadraat LC is 1. omega is 2*pi*F0.
Dus je hebt even wat te doen.
succes ermee.
Groeten
Mat
Bijlagen
antenne-filter.gif
antenne-filter.gif (2.15 KiB) 17898 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op wo 11 feb 2004, 15:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Door een storing is het plaatje verdwenen, misschien kan je deze opnieuw uploaden?
Plaats reactie