multifunctioneel looplicht "strobe bar"

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
weardguy
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 dec 2003, 23:37
Contacteer:

multifunctioneel looplicht "strobe bar"

Bericht door weardguy »

Hallo, waarschijnlijk weten de meeste mensen wel waar ik het over heb.
Dit is een apparaat waar met een afstandsbediening 7 effecten gerealiseerd kunnen worden.
Dit is naar rechts lopen, naar link lopen, naar binnen toe lopen, naar buiten toe lopen, naar binnen met strobo-effect, spot, en op geluid reageren.
Ik heb zo'n ding staan, maar voor wat grotere feesten kom je met 9V 3 Watt lampjes niet zo ver (al moet ik zeggen dat dat ding nu al oogverblindend is)
Daarom zat ik te denken aan het volgende:
Ik neem het IC Cd 4017 en als clock signaal neem ik een afstandsbediening tester van Velleman, op een knop van de afstandsbediening waar dat ding dan weer op reageert gaat een clock leiding naar het IC.
Aan de uitgangen van het IC hang ik een aantal stuurtransistors om de binnen in het IC begrensde stroom van max, 15 mA omhoog te brengen.
Aan een uitgang komt dan bijv. een knipperschakeling te hangen en alle andere schakelingen om op muziek en dergelijke te kunnen reageren.
Als je dan dus op een knop van de afstandsbediening drukt verspringt het IC van uitgang en verandert het effect dus ook.
Ik wil als lampen PAR 36's gaan gebruiken, en het stuur gedeelte met triacs en optocouplers uit gaan rusten.
Niet dat die optocouplers en triacs er zoveel toedoen, ik wil weten of dat idee met dat IC werkt.
Dus iemand die daar een antwoord op heeft?
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/beginsite2.html
Grappig: ik steek een elco van 200 uf 100 volt in het stopcontact: wat knalt eerder, de zekering of de elco?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer die tester van velleman elke keer maar een klokpulse geeft, dan werk het dan zal de johnson teller een stap voorwaarts zetten.Komt er een riedel pulsen uit dat velleman ding dan weet je niet wat de volgende stand is.Daar gebeurt dan iets naar gelang je de knop ingedrukt houd. Idee is leuk. werkt wel.
weardguy
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 dec 2003, 23:37
Contacteer:

Bericht door weardguy »

Aha dat is wat ik wilde weten.
Dat Velleman ding geeft alleen een puls als er op een knop van de afstandsbediening gedrukt wordt verder zal er niks gebeuren.
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/beginsite2.html
Grappig: ik steek een elco van 200 uf 100 volt in het stopcontact: wat knalt eerder, de zekering of de elco?
Plaats reactie