Versterker opgeblazen => kan iemand mij helpen?

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
De peeters
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 4 apr 2004, 15:42

Versterker opgeblazen => kan iemand mij helpen?

Bericht door De peeters »

Ik heb een probleempje met mijn versterker. Ik heb kortstondig een kortsluiting gemaakt tussen de emitter en de colector van T15 (zie schema). Weerstand R18 heb ik zien doorbranden en R5 gaf ook even licht maar is niet stuk. Kan iemand mij vertellen wat er nog allemaal stuk kan zijn. Ik was mijn versterker wel vrij hoog aan het uitsturen op de moment van de kortsluiting.
Weet mss ook iemand waartoe P5 en P6 dienen, zodat ik de versterker juist kan afregelen.
Bijlagen
versterker_120_w.jpg
versterker_120_w.jpg (255.07 KiB) 13412 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Omdat de weerstanden R5 en R18 laag ohmig zijn heeft er een forse stroom gelopen door de volgende componenten.
Ik ga er vanuit dat deze dan kapot zijn. Wanneer het niet zo is dan valt het nog altijd mee.
Omdat T15 kortgesloten is geweest heeft de stroom als volgt gelopen
Via T5 (col-em) door de basis van T7 dan door de weerstanden R5 en R18 door D6 via de kortgesloten col-em van T15 door de basis van T16
De verdachte componenten zijn dus:
T5, T7, D6 en T16.
P5 is een potmeter om de ingangstrap T8 en T9 in balans te zetten.
zodat er een symetrische versterking plaats vindt in de eindversterker.
Dit wil zeggen dat je bij geen signaal exact 0V op de uitgang moet hebben.
P6 is de potmeter om de russtroom van de eindversterker in te stellen.
Succes ermee.
Groeten
Mat
De peeters
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 4 apr 2004, 15:42

Bericht door De peeters »

Bedankt al voor de hulp, maar nog even dit:
D6 heb ik doorgemeten en bleek niet stuk te zijn (ze zag wel zwart, maar dat kwam waarschijnlijk door de nabijheid van weerstand R18.
De weerstanden R5 en R18 (0R33) heb ik vervangen, alsook T7 en T16 (2n3055).
De versterker heb ik nu al eens getest (wel veiligheidsweerstanden van 47R achter de voeding geplaatst). Hij werkt, maar er zit wel een onzuiverheid in de weergave van de hoge middentonen. Is mss T5 (BD139) ook stuk, of kan dat niet als de versterker werkt?
Het afregelen van de ruststroom lijkt ook niet goed te werken. Het verdraaien van P6 heeft geen invloed op de spanning tussen de basis van T7 en de basis van T16 (wat volgens mij toch wel de bedoeling is?)
Bij het nog werkende kanaal van mijn versterker bedraagt deze spanning iets meer dan 2V, maar bij dit kanaal is ze maar 0.1V.
Kan iemand mij zeggen wat ongeveer de ruststroom van deze versterker moet zijn? Daar heb ik geen idee van.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er moeten nog meer transistoren kaopt zijn of misschien nog war weerstanden, want die spanning is veel te laag van 0,1 Volt.
Meet de resterende transistoren eens door!
De ruststroom verwacht ik dat die ongeveer op een milliampere of 30 zal uithangen als de versterker weer ok is. Maar kan ook veel hoger zijn afhankelijk van de kwaliteit die met heeft gedacht van zoeen versterker.
Meet de russtroom eens van de nog werkende dat zegt ook wel wat.
Zorg er wel voor dat bij rust de gelijkspanning tussen de luidspreker aansluiting en de 0 volt wel degelijk 0 volt staat anders maakt hij jouw luidsprekers ook nog kapot en dat zou jammer zijn
De peeters
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 4 apr 2004, 15:42

Bericht door De peeters »

Hartelijk dank voor de hulp.
Die lage spanning was volgens mij ook al wel voor de kortsluiting.
Ik zal mij er nog wel een paar uurtjes mee bezig houden en hopelijk vind ik de fout.

Groeten van De Peeters
De peeters
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 4 apr 2004, 15:42

Bericht door De peeters »

Ik heb ondertussen alles hersteld.
D2 en T11 bleken stuk te zijn => dat was snel en goedkoop gemaakt.
Voor de zekerheid heb ik nu ook maar zekeringen in de voedingslijnen opgenomen.
Het afregelen van de ruststroom werkte perfect, maar de uitgangsspanning krijg ik wel niet volledig op 0V bij het ene kanaal. Er blijft steeds een offsetspanning van 80 mV over.
Is dit schadelijk?
Ik hoop het niet, maar als het wel is moet er mss een weerstand ofzo vervangen worden?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die 80 mV zijn te verwaarlozen.
Dit kan geen kwaad. enkele volten zijn disastreus, dit niet.
Succes er verder mee.
Plaats reactie