vraagje voor de videorecorder techneut

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

vraagje voor de videorecorder techneut

Bericht door Mandy »

Beste elektronica liefhebbers,

Verder op de rommel markt nog een Grundig videorecorder gekocht voor 5 euro. Het is de Grundig GV401 vpt.

De video is aangesloten en het probleempje is dat het videosignaal instabiel is. Als het menu ingeschakeld word is het beeld perfect, maar als een cassette wordt afgespeeld is het beeld eerst bezaaid met horizontale lijnen. Dan opeens lijkt het beeld duidelijker te worden en even wordt het goed, maar dan opeens stort het beeld weer inelkaar en dit gaat dan herhalen. Verder heb ik alles geprobeerd, dus het is niet de tracking.

Verder is het geluid niet zo best. Het is alsof je een mechanisme uit de speakers van de tv hoort komen.

WAt zal het zijn? Versleten koppen? Interferentie? Ook is er veel spiegelbeeld in bv een man, dan zie je hem nog een keer in zichzelf. Een donkere schaduw als het ware. oh my god.

Misschien koppen vies? We will see!

greetz, Mandy
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Kijk ook eens naar de rubber aandrukrol, en de bandgeleiding. Wanneer die rol versleten is gaat de band niet netjes langs de koppen of wordt zelf een beetje opgekreukeld , dan is het signaal ook gestreept.
Het redmiddel is dan de rol vervangen. Maar vuile koppen is niet goed. Dan schoonmaken met b.v. alcohol en een zemenlapje omdat zeemleer geen draadjes heeft die anders tussen de videokoppen blijft haken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

video opengemaakt

Bericht door Mandy »

Gisteren avond even de video opengemaakt. Met als test materiaal de film Léon. Mechanisch kon ik niets ontdekken wat op een fout kan wijzen. Er is inderdaad wel iets dat tegen een geluids kop duwt,maar als ik die tape meer langs een andere hoek laat glijden is dat ratelende geluid weg. Maar ik vraag mij af of dat zo hoort, want het mechanisme kan die bocht niet uit zichzelf halen. Het is een metalen pal en geen rubberen wiel ,als het groter is dan denk ik niet dat deze pal de tape uit de cassette kan trekken. Te hard drukken en de tape scheurt.

Overigens vind ik dat dit mechanisme zeer snel werkt. Iets dat mij goed kan bedienen in mijn hektische leven.

Ik denk, maar ik kan er naast zitten, dat de familie de recorder heel veel heeft gebruikt. Ik ben helemaal niet thuis in recorders van grundig, maar ik schat hem op maximaal 5 jaar oud.

Of de recorder is dicht bij een sterk machnetisch veld geweest dat de koppen heeft beschadigd.

De kop van het geluid, daar zit in ieder geval een probleem, want als je de kabel er uit trekt, dan is dat rare geluid weg, ja al het geluid.

Verder blijft het beeld onregelmatig zo ongeveer om de 20 seconden te lijnen, maar tussen in kan het beeld heel mooi zijn.

Gereinigd heb ik ook, de koppen zijn helemaal niet vuil, er is bijna niets af te halen.

greetz, Mandy
Plaats reactie