windmolen

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
dj jens
Berichten: 1543
Lid geworden op: ma 2 jan 2006, 11:30
Locatie: Den Haag.. .
Contacteer:

windmolen

Bericht door dj jens »

Ik wil graag wat meer ''mechanische'' dingen enzo maken. dus ik ben op het idee gekomen een windmolen te bouwen. nu heb ik een dynamo nodig. het liefste direct een grote die de 230v terrasverlichting kan laten branden. ik weet nou niet of een dynamo ook een moter kan zijn. of dat er een verschil in zit.

buitenverlichting trekt (bijna) niks. zijn ledlampjes :)

gr
Jens
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik ben ook aan een kleine wind molen aan het prutsen :p.

Voor de generator heb ik een motor van een harde schijf genomen. Die levert 3f 1A bij 5V bij een goed toerental.

Enigste probleem is dat dat toerental wat hoger is dan de wind maakt :p. Daarom ben ik er overbrengingen op aan het maken met riempjes.




Maar bij jouw op het terras lijkt me wel erg gevaarlijk. Een windmolen wil je zover mogelijk van je huis weghouden.
Gebruikersavatar
Flupke
Berichten: 818
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 12:06
Locatie: Wemmel België. .. .. .

Bericht door Flupke »

typ "wood gas generator" in google in, mss een mooiere oplossing. hoef je geen wind te hebben.
Wel giftig CO gas.
dj jens
Berichten: 1543
Lid geworden op: ma 2 jan 2006, 11:30
Locatie: Den Haag.. .
Contacteer:

Bericht door dj jens »

ik sla een paal in het midden van de sloot en zet hem daarzo:P
TrexX
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 1 sep 2008, 23:10
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door TrexX »

Met een windmolen een hoge spanning opwekken als 230V is niet gebruikelijk. Dit is ook best moeilijk gezien het relatief lage toerental van een molen.
Is het niet beter om (ook omdat het niet altijd waait op de momenten dat je wilt) met een lage spanning (12 of 24 V) een accu te laden en dan via een 12V-230V converter je lampen te laten branden?
Het verlies dat je in de converter en accu oploopt compenseer je makkelijk met het gegeven dat je de hele dag en nacht kan laden.
Gebruikersavatar
peterss
Berichten: 56
Lid geworden op: za 4 okt 2008, 16:12
Locatie: Rhenen. .. .. .. .. .

Bericht door peterss »

enigen probleem van een windmolen vind ik je hebt een redelijke sterke aku nodig
this gewoon mijn hobby meer niet
Plaats reactie