eenvoudige fet-oscillator met kleine stroombron

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
deinert
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 19:33

eenvoudige fet-oscillator met kleine stroombron

Bericht door deinert »

Mbv een kleine stroombron probeer ik een eenvoudige oscillator te bouwen om zo het rendement vd stroombron (ca 100 microampere) te verhogen. Aangezien ik geen electronicawinkels meer in de buurt heb, ben ik beperkt met de onderdeeltjes die ik in de kelder kon vinden.

Het idee achter de schakeling is als volgt:
Parrallel aan de stroombron zit een flinke elco.
Mbv de diode wordt een vaste spanning aangeboden aan de gate van de eerste FET. Op de source staat een deel vd voedingsspanning. Laten we zeggen dat als de potmeter ook 680K heeft, is de spanning op de source = halve voedingsspanning. Dat betekent, dat zodra deze spanning hoger wordt dan de gate-spanning (dus voedingsspanning = 2x de diodespanning), komt de fet in geleiding (???). De stroom door de potmeter zal groter worden, de sourcespanning dus ook, de FET zal volledig open moeten gaan. De FET blijft in geleiding totdat de voedingsspanning dusdanig laag is, dat de spanning op de source lager wordt dan op de gate.

Echter: ik zie geen verschil tussen sourcespanning kleiner dan de gatespanning en sourcespanning groter dan de gatespanning. Een FET komt toch in geleiding zodra de gatespanning lager is dan de sourcespanning? (Ugs) Nu is de FET altijd in geleiding, de spanningsval drain-source is minimaal.

Waar zit mijn denkfout??

[/img]
Bijlagen
DSC06108.JPG
DSC06108.JPG (80.41 KiB) 5259 keer bekeken
Plaats reactie