sheet en gaatjes komen niet overeen.

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

sheet en gaatjes komen niet overeen.

Bericht door Dombo »

Hallo allemaal

Mijn probleem is dat als met de cnc de gaatjes prik en de sheet via de laser uitdraai de gaatjes op de lengte van de euroformaat de gaatjes 1mm verschillen tov wat er geboord is. Uiteraard dat verhaal met een digitale schuifmaat gemeten en blijkt dat de cnc exact goed boort en de sheet kleiner wordt. Is daar wat aan te doen? Is erg lastig omdat ik eerst gaatjes prik, daarna met fotolak spuit en dan even koken. Daarna belichten en etsen maar. Ook getest op een gewoon A4 en dan is ie wel goed. Ik gebruik 3M Black & White laser transparency Film. CG3300.

Als ik met een inkjet doe, dan wordt de inkt niet droog en dat is ook lastig. Wie weet er een oplossing hiervoor.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Voor intkjet zijn andere transparanten waarvan 1 kant wat ruwer is. Daar blijft de inkt dan wel op hangen.

Die laser kan ik niet verklaren. Wel is het bij sommige laser printers dat je wat last hebt van de bolling van de spiegels.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Ik heb geen last van bollingen enzo want de sheet komt er keurig en strak uit. Ik heb eerder het idee dat op het moment als deze verwarmt wordt toch iets krimpt. Ik werk met een HP4050 laserprinter. Op een gewoon A4 tje komt ie er wel goed uit.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dat kan je testen.

Teken een lijn erop met stift. Meet exact de lengte en haal het door de printer, dan even opnieuw meten en je weet of het krimpt.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dat kan je testen.

Teken een lijn erop met stift. Meet exact de lengte en haal het door de printer, dan even opnieuw meten en je weet of het krimpt.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

OP gaan we doen, want ik wil het toch weten, maar eh al die wijsheid waar komt die vandaan want dat zoek ik ook nog.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Ik ken deze HP-printer niet, maar bij mijn HP draai ik eerst een normaal velletje papier er doorheen en dan pas de sheet.
Hierdoor warmt de printer eerst gelijkmatig op zodat de sheet er netjes doorheen gaat en geen afwijkingen meer heeft.
Je moet bedenken dat het element eerst in het midden te warm wordt en daarna pas door warmt naar de uiteinden.
Bij papier zal je daar weinig last van hebben, maar bij sheets is dat een ander verhaal.
Je sheet wordt te warm in het midden omdat je element daar te warm is geworden en gaat abnormaal uitzetten.
Als je element over de gehele lengte op warmte is, dan is hij over de gehele lengte kouder als dat hij aan het opwarmen is.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Dat is ook een erg goed ideetje, had ik nog niet aan gedacht. Gaan we ook uitproberen.
Plaats reactie