Ruis bij uitzenden 1.5 watt FM

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
donpadre
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 12:58

Ruis bij uitzenden 1.5 watt FM

Bericht door donpadre »

Hallo,

Ik heb schakeling :http://www.schakelingenonline.nl/schakelingen/HF/2.htm gemaakt. Het is een 1.5 watt fm zender. Ik heb hem nauwkeurig gesoldeerd en ingebouwd in een doosje. indien ik de radiozender laat uitzenden krijg ik steeds een zoemend achtergrondgeluid, waardoor het muziekvolume mindergoed doorkomt. Hoe zou dit kunnen komen? Ik weet echter niet goed hoe ik de antenne moet aansluiten, ik heb de kern van een meter coax op de plaats aangesloten waar deze aangeduid staat op het schema. moet ik de mantel van de coax ook aansluiten op iets? moet ik het uiteinde van de kern van de coaxkabel verbinden met de massa? of een weerstand van 70 ohm tussen zetten...?
alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

brommen of zoemen kan van de gebruikte voeding komen.
Een coax kabel als antenne alleen zal niet lukken. Het zal een losse draad of een echte antenne moeten zijn.
Gebruik je een echte antenne met een impedantie van 75 ohm, dan moet je inderdaad een coax kabel nemen can de zender naar de antenne.
De afscherming van de coax kabel komt dan aan de min (0 V) van de zender en aan de andere kant aan de antenne.
gebruik je een antenne met een impedantie van 300 ohm. dan zal er een "trafootje" tussen moeten komen die dan de impedantie van 75 ohm naar 300 ohm brengt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
donpadre
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 12:58

Bericht door donpadre »

het is eigenlijk voor in mijn auto, als ik een losse draad neem, moet ik daar dan letten op specifieke eigenschappen of aansluitingen?
Plaats reactie