Ontwerpen van een schakeling

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Hellmaker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 okt 2004, 15:40

Ontwerpen van een schakeling

Bericht door Hellmaker »

Hoi,

Zit al een tijd met een probleem namelijk ik moet een stoplicht ontwerpen , deze moet aan de volgende voorwaarden voldoen.

Ontwerp een stoplicht schakeling voor een T-kruising. De verticale poot van de T is een busbaan die aansluit op een autoweg. Het verkeer op de autoweg hoeft alleen stilgelegd te worden als er een bus aankomt die de autobaan op wil draaien. Daarvoor is er een ingangssignaal: BUS. Als er een BUS bij de kruising komt, wordt BUS=1. Daarmee moet het autoverkeer stopgezet worden. Ga ervan uit dat de lampen geklokt worden met 1 Hz. Bedenk zelf hoe de cyclus verder moet gaan. Denk er over na wat je gaat doen als er kort achteraan meerdere bussen komen of als de BUS plotseling verdwijnt (of bijvoorbeeld op de kruising weer achteruit rijdt).
Breidt het ontwerp uit met een extra ingangssignaal (STANDBY), waarmee de stoplicht-schakeling bij de eerstvolgende klokpuls kan omschakelen naar een toestand STANDBY, te herkennen aan “oranje knipperen”.

Wie kan mij op de juiste weg helpen
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Maak een tabel met aan de ene kant de voorwaarden en aan de andere kant hoe de lichten dan moeten branden.
Je kunt ook een flowchart maken of zo een wiebertjes ding.
Vandaaruit maak je dan je schema.
Ik zou eerst een tabel maken met de mogelijkheden en dan daarop verder gaan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Hellmaker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 okt 2004, 15:40

Bericht door Hellmaker »

Heb het volgende gedaan mijn JK-flip flop gedeelte ontwoprpen. Deze is met 6 ingangen en 3 uitgangen, de uitgangen gaan naar een combinatorische schakeling die de waarden of de kleur combinatie moet geven, en vanuit de uitgangen gaat er een koppeling naar de te ontwerpen schakeling.

Vanuit een toestands tabel moet ik een waarheidstabel invullen maar zit nu vast bij mijn toestands tabel.
Alleen waar ik niet uitkom is de schakeling die naar mijn JK flip flop gaat, hoe krijg ik dit voor elkaar?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je hebt voorwaarden voor de klok puls en resultaten na de klok puls.
Hier tussen zit de j/k flip flop.
Begrijp je wat ik bedoel te zeggen ?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie