elektronische ontsteking met hall sensor
elektronische ontsteking met hall sensor
Ik heb overlaatst eens een hall-sensor besteld op conrad
(bestel nr 185120).
Nu wil ik daar iets mee doen natuurlijk en aangezien ik veel met brommers bezig ben wil ik hier een ontstekings systeem mee maken.
de sensor geeft 1 maal per omw een signaal.
Nu zou ik graag een schakeling willen bouwen die met dit signaal een bobine aanstuurt.
ik heb de kit van velleman(http://www.velleman.be/common/product.A ... =2&id=8946).
werkte perfect op mijn brommer met contactpunten.
deze mag aangepast worden om met de hall sensor te werken maar hoeft niet.
dit is het schema
http://users.pandora.be/stunten-yannick/ontsteking.bmp
(bestel nr 185120).
Nu wil ik daar iets mee doen natuurlijk en aangezien ik veel met brommers bezig ben wil ik hier een ontstekings systeem mee maken.
de sensor geeft 1 maal per omw een signaal.
Nu zou ik graag een schakeling willen bouwen die met dit signaal een bobine aanstuurt.
ik heb de kit van velleman(http://www.velleman.be/common/product.A ... =2&id=8946).
werkte perfect op mijn brommer met contactpunten.
deze mag aangepast worden om met de hall sensor te werken maar hoeft niet.
dit is het schema
http://users.pandora.be/stunten-yannick/ontsteking.bmp
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
dit staat er op de site van conrad over de hall sensor:
Schakeltoestand "aan" wanneer de schakelaar wordt blootgesteld aan een voldoende sterke magnetische zuidpool, schakeltoestand "in" wanneer het magneetveld zwakker wordt, de grootste gevoeligheid wordt bereikt bij een verticale inwerking van delijnen van het magnetische veld op het centrum van de sensorchip.
Technische spec.: Type H501 = U58... = HAL506PA Voedingsspanning UV 3,8 tot 24 V= Stroomsterkte max. 20 mA Schakelfrequentie 10 kHz TU -40 tot +140 °C.
dit is de datasheet :
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... halter.pdf
Schakeltoestand "aan" wanneer de schakelaar wordt blootgesteld aan een voldoende sterke magnetische zuidpool, schakeltoestand "in" wanneer het magneetveld zwakker wordt, de grootste gevoeligheid wordt bereikt bij een verticale inwerking van delijnen van het magnetische veld op het centrum van de sensorchip.
Technische spec.: Type H501 = U58... = HAL506PA Voedingsspanning UV 3,8 tot 24 V= Stroomsterkte max. 20 mA Schakelfrequentie 10 kHz TU -40 tot +140 °C.
dit is de datasheet :
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... halter.pdf
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
hey,
ik ben een leek wat betreft electronica, maar ik ben toch van plan dit schema te gaan maken voor mijn brommer, alleen is mijn brommer wat ouder, en dus 6v.
op de site van velleman staat dat het velleman component voor ontstekingen ook voor 6v te maken is, als je een paar onderdelen vervangt:
For use on a 6V system replace next parts :
R1 and R2 : 150 ohm / 1W
R3 : 68 ohm 1/4W
R5, R6 and R7 : 68 ohm / 1W
zou je dit in een schema willen tekenen voor mij? als het mogelijk is..
nog een paar vraagjes
en waar staat bij r1 "680" voor?
en "100uf" wat is dat? is dat een condensator?
en de 0v, is dat de massa? of wat?
alvast bedankt.
ik ben een leek wat betreft electronica, maar ik ben toch van plan dit schema te gaan maken voor mijn brommer, alleen is mijn brommer wat ouder, en dus 6v.
op de site van velleman staat dat het velleman component voor ontstekingen ook voor 6v te maken is, als je een paar onderdelen vervangt:
For use on a 6V system replace next parts :
R1 and R2 : 150 ohm / 1W
R3 : 68 ohm 1/4W
R5, R6 and R7 : 68 ohm / 1W
zou je dit in een schema willen tekenen voor mij? als het mogelijk is..
nog een paar vraagjes
en waar staat bij r1 "680" voor?
en "100uf" wat is dat? is dat een condensator?
en de 0v, is dat de massa? of wat?
alvast bedankt.
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5910
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
Als je die dingen niet weet raad ik je aan gewoon het kitje te kopen en die paar extra weerstanden.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5910
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
0v is idd massa
100µF is een elco (gepolariseerde condensator)
die 680 is hier de waarde van een weerstand. 680 Ohm dus.
100µF is een elco (gepolariseerde condensator)
die 680 is hier de waarde van een weerstand. 680 Ohm dus.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5910
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
Die mag aan pin4.
Die elco zou ik min een 25V exemplaar voor nemen.
Die elco zou ik min een 25V exemplaar voor nemen.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Ter info: Heb alles eens uitgetest=>>cuypersk schreef:Heb de schakeling aangepast naar 6V type met inductieve opnemer.
(schakelt bij opkomen metalen nokje).
Zou dit kunnen werken?
De eerste schakeling blijkt niet te werken (sensor moet wel npn type zijn).
Schakeling werkt alleen met extra batterij.
Tweede schakeling opgebouwd met goed resultaat. Uiterst geschikt bij motoren met een accu ontsteking. Niet geschikt voor motoren waar de spanning opgewekt wordt mbv een magneetvliegwiel.
Wanneer de voeler bekrachtigd is wordt er een magn. veld opgebouwd in de HS spoel. Van zodra de voeler niet meer schakeld gaat er een ferm vonk onstaan aan de bougi.
- Bijlagen
-
- K2543_INDUCT3.JPG (43.92 KiB) 65837 keer bekeken
...Dit is al een oude topic maar ben net weer iets aan het testen geweest.
De inductieve voeler heb ik vervangen door een HALL sensor. Dit is zender/ontvanger gecombineerd. Voor de momentopname draait er per omwenteling 1x een smal plaatje tussen de sensor. De sensor geeft dus continu 0V uit tot op het moment dat het plaatje voorbijkomt. De 0V valt eventjes weg en er wordt een vonk gegeven. (Zelfde principe als bij de kontaktpuntjes waarbij de vonk ook pas komt als deze openen).
Een probleem echter hierbij is dat wanneer de motor niet draait de schakeling (bijna) steeds een fikse stroom trekt. (Zolang het nokje niet tussen de sensor zit gaat de HS bobine onder spanning staan en vrij veel stroom trekken met lege accu tot gevolg). Hoe wordt dit in de praktijk dit voorkomen?
De inductieve voeler heb ik vervangen door een HALL sensor. Dit is zender/ontvanger gecombineerd. Voor de momentopname draait er per omwenteling 1x een smal plaatje tussen de sensor. De sensor geeft dus continu 0V uit tot op het moment dat het plaatje voorbijkomt. De 0V valt eventjes weg en er wordt een vonk gegeven. (Zelfde principe als bij de kontaktpuntjes waarbij de vonk ook pas komt als deze openen).
Een probleem echter hierbij is dat wanneer de motor niet draait de schakeling (bijna) steeds een fikse stroom trekt. (Zolang het nokje niet tussen de sensor zit gaat de HS bobine onder spanning staan en vrij veel stroom trekken met lege accu tot gevolg). Hoe wordt dit in de praktijk dit voorkomen?
- Bijlagen
-
- IMG_01.JPG (41.27 KiB) 63832 keer bekeken
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
Door het andersom (geinverteerd) te laten werken.
Dus als het nokje er is , dan pas stroom laten trekken.
Of de puls via een condensator laten aankomen op de schakeling zodat alleen een stroom wordt gegenereerd als het kontakt open gaat.
Het een en ander moet dan wel wat aangepast worden.
Dus als het nokje er is , dan pas stroom laten trekken.
Of de puls via een condensator laten aankomen op de schakeling zodat alleen een stroom wordt gegenereerd als het kontakt open gaat.
Het een en ander moet dan wel wat aangepast worden.
signature ruimte te huur
Verhuurd
Verhuurd
Ik heb de schakeling net getest met een (mechanisch) geïnverteerde werking. Ik heb in plaats van een nokje een vol schijfje geplaatst met een kleine uitsparing in. Ik heb wel een vermoeden dat de vonk hiermee zeer zwak wordt bij hoger toerental (testschakeling met neonlampje op HS output).
Zou dit te maken hebben met dat de puls op de bobine hiermee te kort wordt? Misschien is het bij deze toepassing nodig dat de bobine gedurende bijna de hele cyclus onder spanning staat? Bij mechanische kontaktpuntjes is dit ook het geval.
Wat betreft het signaal elektronisch te inverteren, hoe kan ik dat best doen (betrouwbare werking)?
Zou dit te maken hebben met dat de puls op de bobine hiermee te kort wordt? Misschien is het bij deze toepassing nodig dat de bobine gedurende bijna de hele cyclus onder spanning staat? Bij mechanische kontaktpuntjes is dit ook het geval.
Wat betreft het signaal elektronisch te inverteren, hoe kan ik dat best doen (betrouwbare werking)?
Je hebt een dwelltime nodig, dat is de *laadtijd* van de bobine.
Normaal gesproken zal dit ongeveer tussen de 1,5 en 5 ms liggen afhankelijk van toerental en bobine (laag of hoog ohmig)
Iets betere schakelingen schakelen de bobine uit als er binnen een bv 1 seconde geen puls binnenkomt van de contactpunten cq andere opnemer.
In de Elektuur (904116) heeft eens een ontsteking gestaan die erg goed werkt, ik heb er jaren mee rond gereden, en waar de dwell-optie is ingebouwd.
Voor een wat geavanceerdere schakeling - www.area51.gompy.net/cdi
Hier wordt gebruik gemaakt van een PICje waar alle opties zijn ingebakken.
Tevens kan je de ontsteekcurve instellen naar behoefte van de motor / functie van de motor.
BTW, ga het niet klakkeloos nabouwen en installeren als je niet weet wat je doet, je kan de motor zwaar beschadigen als het mis gaat.
Normaal gesproken zal dit ongeveer tussen de 1,5 en 5 ms liggen afhankelijk van toerental en bobine (laag of hoog ohmig)
Iets betere schakelingen schakelen de bobine uit als er binnen een bv 1 seconde geen puls binnenkomt van de contactpunten cq andere opnemer.
In de Elektuur (904116) heeft eens een ontsteking gestaan die erg goed werkt, ik heb er jaren mee rond gereden, en waar de dwell-optie is ingebouwd.
Voor een wat geavanceerdere schakeling - www.area51.gompy.net/cdi
Hier wordt gebruik gemaakt van een PICje waar alle opties zijn ingebakken.
Tevens kan je de ontsteekcurve instellen naar behoefte van de motor / functie van de motor.
BTW, ga het niet klakkeloos nabouwen en installeren als je niet weet wat je doet, je kan de motor zwaar beschadigen als het mis gaat.
Wel, ik wou de velleman schakeling dit maal gebruiken voor een BSA M20 pre unit.
Hier wordt origineel gebruik gemaakt van een Lucas magneto.
Het mooie ervan is dat er geen extra accu voor nodig is. Het nadeel is (en da zijn er veel) dat de condesator (+platines) voordurend stuk gaan en er onstaat na een tijd ook overslag van HS (secundaire spoel) naar de primair (vooral als deze warm wordt).
Ook na het laten herwikkelen van de spoelen (bij een specialist in nederland) heeft men na een tijd terug problemen. Dit is totaal onbetrouwbaar.
Daar deze motor vooral gebruikt wordt voor oldtimercross had ik gedacht dit gewoon via een vaste accu te maken. Normaal gezien houdt zo'n accu het wel een reeks vol.
Voor dit soort magneto's bestaat er niet echt een vervanger. HPI levert wel oplossingen maar alleen systemen met binnenrotor ed. Deze zijn niet monteerbaar op de BSA. Voor de rest vindt je allemaal systemen met extra accu, bobine, momentopnemer en een module op het principe van de Velleman schakeling. Hier moet ik toch iets gaan op vinden.
Al dat herwikkelen kost massa's geld en het blijft oude materie.
(Foto: Made my self testschakeling )
Hier wordt origineel gebruik gemaakt van een Lucas magneto.
Het mooie ervan is dat er geen extra accu voor nodig is. Het nadeel is (en da zijn er veel) dat de condesator (+platines) voordurend stuk gaan en er onstaat na een tijd ook overslag van HS (secundaire spoel) naar de primair (vooral als deze warm wordt).
Ook na het laten herwikkelen van de spoelen (bij een specialist in nederland) heeft men na een tijd terug problemen. Dit is totaal onbetrouwbaar.
Daar deze motor vooral gebruikt wordt voor oldtimercross had ik gedacht dit gewoon via een vaste accu te maken. Normaal gezien houdt zo'n accu het wel een reeks vol.
Voor dit soort magneto's bestaat er niet echt een vervanger. HPI levert wel oplossingen maar alleen systemen met binnenrotor ed. Deze zijn niet monteerbaar op de BSA. Voor de rest vindt je allemaal systemen met extra accu, bobine, momentopnemer en een module op het principe van de Velleman schakeling. Hier moet ik toch iets gaan op vinden.
Al dat herwikkelen kost massa's geld en het blijft oude materie.
(Foto: Made my self testschakeling )
- Bijlagen
-
- FIG1.0.JPG (74.82 KiB) 63780 keer bekeken
Er zijn zat magneto ontstekingen die zonder accu werken.
Om er maar één te noemen http://members.tele2.nl/rsetteur/sparta ... rtamet.htm
Om er maar één te noemen http://members.tele2.nl/rsetteur/sparta ... rtamet.htm
Deze op de bijgevoegde link heeft toch nog steeds een sigaal IN van ergens nodig. Er moet dan toch nog ergens een spanning opgewekt worden door één of andere alternator of accu?
Bij die magneto van die BSA zit alles in de rotor. Zowel de secundaire als de primaire HS spoel. Wanneer ik die verwijder ben ik genoodzaakt om een extra accu te gebruiken of er moet een andere super oplossing zijn?
Bij die magneto van die BSA zit alles in de rotor. Zowel de secundaire als de primaire HS spoel. Wanneer ik die verwijder ben ik genoodzaakt om een extra accu te gebruiken of er moet een andere super oplossing zijn?
Ja,...hij maait inderdaad gras, het is een 500cc 4-takt motor (BSA M20)van eind 50's.Gompy schreef:Je gaat me toch niet vertellen dat je een grasmaaier hebt ?
Laatst gewijzigd door cuypersk op do 17 apr 2014, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar ook een magneto ontsteking heeft *hoogspanning* nodig om te kunnen ontsteken.
Naar ik aanneem haal je dat gewoon uit de spoel en dat kan je aanbieden aan de CDI of als je wilt TCI.
Op eenvoudige manier is uit die HS wel 12 Volt van te maken voor de voeding van het laagspannings gedeelte.
Zoals ze hier ook doen http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.gif
Je moet dan wel eerst een paar keer trappen om de elco die dienst doet als accu te laden, maar daarna houdt de HS de boel aan de gang.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat net als bij een ouderwetse tweetakt wat de magneet de ontsteekspoel laadt, ken de motor niet.
Vroeger had Jawa / CZ / Norton enz ook zo'n ontsteking, daarom starten die dingen altijd zo slecht.
Het vleigwiel moest een aardige gang hebben om de benodigde spanning op te wekken in de ontsteekspoel voor een vokje.
Naar ik aanneem haal je dat gewoon uit de spoel en dat kan je aanbieden aan de CDI of als je wilt TCI.
Op eenvoudige manier is uit die HS wel 12 Volt van te maken voor de voeding van het laagspannings gedeelte.
Zoals ze hier ook doen http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.gif
Je moet dan wel eerst een paar keer trappen om de elco die dienst doet als accu te laden, maar daarna houdt de HS de boel aan de gang.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat net als bij een ouderwetse tweetakt wat de magneet de ontsteekspoel laadt, ken de motor niet.
Vroeger had Jawa / CZ / Norton enz ook zo'n ontsteking, daarom starten die dingen altijd zo slecht.
Het vleigwiel moest een aardige gang hebben om de benodigde spanning op te wekken in de ontsteekspoel voor een vokje.
Hier enkele afbeeldingen van het soort ontsteking dat op deze motoren wordt gebruikt (LUCAS en BTH -magneto).
(Getekende afbeeldingen zijn wel van een Bosch type maar het werkingsprincipe is hetzelfde).
In dat anker zit dus de primaire en de HS secundaire spoel in verweven.
Het is dus een ander principe zoals bij de Jawa en CZ.
De aandrijving van het geheel gebeurd via een extra as in verbinding met de krukas. Deze as drijft dan op zijn beurt het anker aan (kant met het conische stuk). Het is net dat anker met zowel de stuur als HS -spoel er in die steeds defect gaat. Ik kan dan wel een aparte bobine plaatsen en bijhorende CDI maar dan heb ik nog steeds geen stuurspanning om deze aan te sturen (buiten een extra accu). Dat met die die dikke condensator heb ik al van gehoord. Ik ga achter dit principe eens zoeken.
(Getekende afbeeldingen zijn wel van een Bosch type maar het werkingsprincipe is hetzelfde).
In dat anker zit dus de primaire en de HS secundaire spoel in verweven.
Het is dus een ander principe zoals bij de Jawa en CZ.
De aandrijving van het geheel gebeurd via een extra as in verbinding met de krukas. Deze as drijft dan op zijn beurt het anker aan (kant met het conische stuk). Het is net dat anker met zowel de stuur als HS -spoel er in die steeds defect gaat. Ik kan dan wel een aparte bobine plaatsen en bijhorende CDI maar dan heb ik nog steeds geen stuurspanning om deze aan te sturen (buiten een extra accu). Dat met die die dikke condensator heb ik al van gehoord. Ik ga achter dit principe eens zoeken.
- Bijlagen
-
- MAG_03.jpg (47.66 KiB) 63679 keer bekeken
-
- MAG_01.jpg (51.89 KiB) 63681 keer bekeken
-
- MAG_02.jpg (38.83 KiB) 63681 keer bekeken