elektronische ontsteking met hall sensor

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
yannick
Berichten: 7
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 19:34

elektronische ontsteking met hall sensor

Bericht door yannick »

Ik heb overlaatst eens een hall-sensor besteld op conrad
(bestel nr 185120).
Nu wil ik daar iets mee doen natuurlijk en aangezien ik veel met brommers bezig ben wil ik hier een ontstekings systeem mee maken.
de sensor geeft 1 maal per omw een signaal.
Nu zou ik graag een schakeling willen bouwen die met dit signaal een bobine aanstuurt.

ik heb de kit van velleman(http://www.velleman.be/common/product.A ... =2&id=8946).
werkte perfect op mijn brommer met contactpunten.
deze mag aangepast worden om met de hall sensor te werken maar hoeft niet.
dit is het schema
http://users.pandora.be/stunten-yannick/ontsteking.bmp
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik zal eens kijken wat er eventueel veranderd moet worden.
Heb je meer gegevens van de Hal sensor dan alleen een bestelnummer?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
yannick
Berichten: 7
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 19:34

Bericht door yannick »

dit staat er op de site van conrad over de hall sensor:
Schakeltoestand "aan" wanneer de schakelaar wordt blootgesteld aan een voldoende sterke magnetische zuidpool, schakeltoestand "in" wanneer het magneetveld zwakker wordt, de grootste gevoeligheid wordt bereikt bij een verticale inwerking van delijnen van het magnetische veld op het centrum van de sensorchip.
Technische spec.: Type H501 = U58... = HAL506PA • Voedingsspanning UV 3,8 tot 24 V= • Stroomsterkte max. 20 mA • Schakelfrequentie 10 kHz • TU -40 tot +140 °C.

dit is de datasheet :
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... halter.pdf
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb de sensor erin getekend.
Bijlagen
ontsteking.JPG
ontsteking.JPG (22.56 KiB) 67077 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
yannick
Berichten: 7
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 19:34

Bericht door yannick »

ik ga dit zo snel mogelijk testen
alvast bedankt mat !
Jonno
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 12:02

Bericht door Jonno »

hey,

ik ben een leek wat betreft electronica, maar ik ben toch van plan dit schema te gaan maken voor mijn brommer, alleen is mijn brommer wat ouder, en dus 6v.

op de site van velleman staat dat het velleman component voor ontstekingen ook voor 6v te maken is, als je een paar onderdelen vervangt:

For use on a 6V system replace next parts :
R1 and R2 : 150 ohm / 1W
R3 : 68 ohm 1/4W
R5, R6 and R7 : 68 ohm / 1W

zou je dit in een schema willen tekenen voor mij? als het mogelijk is..

nog een paar vraagjes
en waar staat bij r1 "680" voor?
en "100uf" wat is dat? is dat een condensator?
en de 0v, is dat de massa? of wat?

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Als je die dingen niet weet raad ik je aan gewoon het kitje te kopen en die paar extra weerstanden.
Jonno
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 12:02

Bericht door Jonno »

dat ga ik ook zeker doen, maar ik wil wel graag een paar dingen weten

waar die 0v voor staat? is dat de massa?
wat die 100uf is?
en waar die 680 voor staat bij r1 in het schema?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

0v is idd massa
100µF is een elco (gepolariseerde condensator)
die 680 is hier de waarde van een weerstand. 680 Ohm dus.
Jonno
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 12:02

Bericht door Jonno »

dat draadje van nr.2 op de hall sensor zit moet gewoon op nr.4 van de velleman kit geschakelt worden?

of moet die echt bij R4 op de printplaat worden gesoldeert?


edit: en hoeveel volt moet die condensator zijn? 12v?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Die mag aan pin4.

Die elco zou ik min een 25V exemplaar voor nemen.
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Werkt dat ding met die hall sensor?

Wat als ge geen 6 of 12VDC ter beschikking hebt maar alleen een 6vac magneetspoel (van de generator) die de spanning levert voor de HS spoel?
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Heb de schakeling aangepast naar 6V type met inductieve opnemer.
(schakelt bij opkomen metalen nokje).

Zou dit kunnen werken?
Bijlagen
K2543_INDUCT2.JPG
K2543_INDUCT2.JPG (43.72 KiB) 65746 keer bekeken
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

cuypersk schreef:Heb de schakeling aangepast naar 6V type met inductieve opnemer.
(schakelt bij opkomen metalen nokje).

Zou dit kunnen werken?
Ter info: Heb alles eens uitgetest=>>
De eerste schakeling blijkt niet te werken (sensor moet wel npn type zijn).
Schakeling werkt alleen met extra batterij.
Tweede schakeling opgebouwd met goed resultaat. Uiterst geschikt bij motoren met een accu ontsteking. Niet geschikt voor motoren waar de spanning opgewekt wordt mbv een magneetvliegwiel.
Wanneer de voeler bekrachtigd is wordt er een magn. veld opgebouwd in de HS spoel. Van zodra de voeler niet meer schakeld gaat er een ferm vonk onstaan aan de bougi.
Bijlagen
K2543_INDUCT3.JPG
K2543_INDUCT3.JPG (43.92 KiB) 65728 keer bekeken
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

...Dit is al een oude topic maar ben net weer iets aan het testen geweest.
De inductieve voeler heb ik vervangen door een HALL sensor. Dit is zender/ontvanger gecombineerd. Voor de momentopname draait er per omwenteling 1x een smal plaatje tussen de sensor. De sensor geeft dus continu 0V uit tot op het moment dat het plaatje voorbijkomt. De 0V valt eventjes weg en er wordt een vonk gegeven. (Zelfde principe als bij de kontaktpuntjes waarbij de vonk ook pas komt als deze openen).
Een probleem echter hierbij is dat wanneer de motor niet draait de schakeling (bijna) steeds een fikse stroom trekt. (Zolang het nokje niet tussen de sensor zit gaat de HS bobine onder spanning staan en vrij veel stroom trekken met lege accu tot gevolg). Hoe wordt dit in de praktijk dit voorkomen?
Bijlagen
IMG_01.JPG
IMG_01.JPG (41.27 KiB) 63723 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Door het andersom (geinverteerd) te laten werken.
Dus als het nokje er is , dan pas stroom laten trekken.
Of de puls via een condensator laten aankomen op de schakeling zodat alleen een stroom wordt gegenereerd als het kontakt open gaat.
Het een en ander moet dan wel wat aangepast worden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Ik heb de schakeling net getest met een (mechanisch) geïnverteerde werking. Ik heb in plaats van een nokje een vol schijfje geplaatst met een kleine uitsparing in. Ik heb wel een vermoeden dat de vonk hiermee zeer zwak wordt bij hoger toerental (testschakeling met neonlampje op HS output).
Zou dit te maken hebben met dat de puls op de bobine hiermee te kort wordt? Misschien is het bij deze toepassing nodig dat de bobine gedurende bijna de hele cyclus onder spanning staat? Bij mechanische kontaktpuntjes is dit ook het geval.
Wat betreft het signaal elektronisch te inverteren, hoe kan ik dat best doen (betrouwbare werking)?
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Je hebt een dwelltime nodig, dat is de *laadtijd* van de bobine.
Normaal gesproken zal dit ongeveer tussen de 1,5 en 5 ms liggen afhankelijk van toerental en bobine (laag of hoog ohmig)
Iets betere schakelingen schakelen de bobine uit als er binnen een bv 1 seconde geen puls binnenkomt van de contactpunten cq andere opnemer.
In de Elektuur (904116) heeft eens een ontsteking gestaan die erg goed werkt, ik heb er jaren mee rond gereden, en waar de dwell-optie is ingebouwd.
Voor een wat geavanceerdere schakeling - www.area51.gompy.net/cdi
Hier wordt gebruik gemaakt van een PICje waar alle opties zijn ingebakken.
Tevens kan je de ontsteekcurve instellen naar behoefte van de motor / functie van de motor.
BTW, ga het niet klakkeloos nabouwen en installeren als je niet weet wat je doet, je kan de motor zwaar beschadigen als het mis gaat.
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Wel, ik wou de velleman schakeling dit maal gebruiken voor een BSA M20 pre unit.
Hier wordt origineel gebruik gemaakt van een Lucas magneto.
Het mooie ervan is dat er geen extra accu voor nodig is. Het nadeel is (en da zijn er veel) dat de condesator (+platines) voordurend stuk gaan en er onstaat na een tijd ook overslag van HS (secundaire spoel) naar de primair (vooral als deze warm wordt).
Ook na het laten herwikkelen van de spoelen (bij een specialist in nederland) heeft men na een tijd terug problemen. Dit is totaal onbetrouwbaar.
Daar deze motor vooral gebruikt wordt voor oldtimercross had ik gedacht dit gewoon via een vaste accu te maken. Normaal gezien houdt zo'n accu het wel een reeks vol.
Voor dit soort magneto's bestaat er niet echt een vervanger. HPI levert wel oplossingen maar alleen systemen met binnenrotor ed. Deze zijn niet monteerbaar op de BSA. Voor de rest vindt je allemaal systemen met extra accu, bobine, momentopnemer en een module op het principe van de Velleman schakeling. Hier moet ik toch iets gaan op vinden.
Al dat herwikkelen kost massa's geld en het blijft oude materie.
(Foto: Made my self testschakeling :wink: )
Bijlagen
FIG1.0.JPG
FIG1.0.JPG (74.82 KiB) 63671 keer bekeken
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Er zijn zat magneto ontstekingen die zonder accu werken.
Om er maar één te noemen http://members.tele2.nl/rsetteur/sparta ... rtamet.htm
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Deze op de bijgevoegde link heeft toch nog steeds een sigaal IN van ergens nodig. Er moet dan toch nog ergens een spanning opgewekt worden door één of andere alternator of accu?
Bij die magneto van die BSA zit alles in de rotor. Zowel de secundaire als de primaire HS spoel. Wanneer ik die verwijder ben ik genoodzaakt om een extra accu te gebruiken of er moet een andere super oplossing zijn?
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Je gaat me toch niet vertellen dat je een grasmaaier hebt ?
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Gompy schreef:Je gaat me toch niet vertellen dat je een grasmaaier hebt ?
:arrow: Ja,...hij maait inderdaad gras, het is een 500cc 4-takt motor (BSA M20)van eind 50's.
Laatst gewijzigd door cuypersk op do 17 apr 2014, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Maar ook een magneto ontsteking heeft *hoogspanning* nodig om te kunnen ontsteken.
Naar ik aanneem haal je dat gewoon uit de spoel en dat kan je aanbieden aan de CDI of als je wilt TCI.
Op eenvoudige manier is uit die HS wel 12 Volt van te maken voor de voeding van het laagspannings gedeelte.
Zoals ze hier ook doen http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.gif
Je moet dan wel eerst een paar keer trappen om de elco die dienst doet als accu te laden, maar daarna houdt de HS de boel aan de gang.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat net als bij een ouderwetse tweetakt wat de magneet de ontsteekspoel laadt, ken de motor niet.
Vroeger had Jawa / CZ / Norton enz ook zo'n ontsteking, daarom starten die dingen altijd zo slecht.
Het vleigwiel moest een aardige gang hebben om de benodigde spanning op te wekken in de ontsteekspoel voor een vokje.
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Hier enkele afbeeldingen van het soort ontsteking dat op deze motoren wordt gebruikt (LUCAS en BTH -magneto).
(Getekende afbeeldingen zijn wel van een Bosch type maar het werkingsprincipe is hetzelfde).
In dat anker zit dus de primaire en de HS secundaire spoel in verweven.
Het is dus een ander principe zoals bij de Jawa en CZ.
De aandrijving van het geheel gebeurd via een extra as in verbinding met de krukas. Deze as drijft dan op zijn beurt het anker aan (kant met het conische stuk). Het is net dat anker met zowel de stuur als HS -spoel er in die steeds defect gaat. Ik kan dan wel een aparte bobine plaatsen en bijhorende CDI maar dan heb ik nog steeds geen stuurspanning om deze aan te sturen (buiten een extra accu). Dat met die die dikke condensator heb ik al van gehoord. Ik ga achter dit principe eens zoeken.
Bijlagen
MAG_03.jpg
MAG_03.jpg (47.66 KiB) 63570 keer bekeken
MAG_01.jpg
MAG_01.jpg (51.89 KiB) 63572 keer bekeken
MAG_02.jpg
MAG_02.jpg (38.83 KiB) 63572 keer bekeken
Plaats reactie