ATmega8

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
GS Intra
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 nov 2004, 17:52
Locatie: Maaseik - België

ATmega8

Bericht door GS Intra »

Wie is er op de hoogte van ATmega8

Ik heb een ATmega8 met ingebouwd programma

Ik heb onderstaande vragen:
* Kan men het programma uitlezen en in een andere lege Proc programmeren.
* Is het uitgelezen programma aanpasbaar. (totaal of deels)

Graag hierover jullie reacties.

GS Intra
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dat kan ik niet zeggen. Dat moet je via je programmeer apparaat testen. Het is nl. mogelijk om tijdens het programmeren een bit te setten zodat uitlezen niet meer mogelijk is. En dus ook niet meer te kopieren.
Wanneer dat wel zo zou zijn dan kun je inderdaad dit ic copieren en vele andere maken met het zelfde programma.
Aanpassen door de inhoud van het ic te "disassembleren" is zeer moeilijk.. Je weet nl niet wat de programmeur allemaal gedaan heeft om dit programma werkend te krijgen. Heeft hij een hogere programeer taal gebruikt of heeft hij gewoon in assembler geprogrammeerd? Dit geeft erg veel interpelatie verschillen.
Zeker voor een beginner is dit een onmogelijke zaak.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GS Intra
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 nov 2004, 17:52
Locatie: Maaseik - België

Bericht door GS Intra »

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

Het is niet zo, dat ik op de hoogte ben van ATmega8, ik bezit wel een basiskennis traditionele elektronica en dat van 25 jaar terug.

Ik ben momenteel een project zeeaquariumbouw aan het opzetten. Hierbij heb ik voor ogen genomen dat ik zoveel mogelijk zelf wil bouwen.

Mijn zoektocht op internet heeft me wel dimmers voor TL's opgeleverd, zelfs op basis van PIC 16F....

Dan heb ik op een duitse site http://www.dimmtom.de een ontwerp op basis van een ATmega8 gezien. Dit is compleet klaar te bestellen; alsook het IC met programma appart. Het nadeel is dat er maar een uitgang op zit. Ik heb namelijk meerdere uitgangen nodig.

Daarenboven reageert er niemand van de firma, zowel niet op e-mail als op telefoon.

Ik ben nu naar een dergelijk ontwerp op zoek, maar dan met meer uitgangen (3 a 4 voor tl dimming + 2 voor triac of relais)

Dank bij voorbaat

GS Intra
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je zoiets wil kunnen wij wel op jouw specificatie een schema bedenken. Maar dan wel met een ic uit de PIC serie omdat ik daar een ontwikkel omgeving van heb en van die atmega niet.
Bekijk het maar even en dan horen we nog wel wat.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie