Themperatuurregeling en -meting

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Hans
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 mei 2003, 17:34

Themperatuurregeling en -meting

Bericht door Hans »

Wat ik zoek is denk ik erg eenvoudig, maar ik hoop dat jullie me toch willen helpen. Ik ben op zoek naar eenvoudige schema's voor een digitale thermometer en een digitale thermostaat. Misschien wel 2 in 1?

Omdat ik ze wil gebruiken voor de bouw van een broedmachine en een breeder voor vogels, zijn de volgende gegevens van belang:
Digitale thermometer: 20-40 graden nauwkeurigheid 0,5 graden
Digitale thermostaat: 20-40 graden nauwkeurigheid 0,5 graden. Hiermee moet ik een warmtedraad aan/uit kunnen zetten (220V 150W)

Als jullie mij hiermee kunnen helpen zou ik dat geweldig vinden!
Alvast bedankt en groeten,
Hans
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Niets is er moeilijk maar een antwoord zou moeten afhangen van de electronicakennis van de vragensteller en deze ken ik niet.
Een thermometer en dito thermostaat zijn klassiekers die gemakkelijk op het internet te vinden zijn. Dus ik veronderstel dat Hans een leek is in de electronicawereld.
Daarom dit antwoord.
Een digitale thermometer koopt men liefst ( is immers het goedkoopste) kant en klaar, maar indien men het wil is deze ook courant als kit verkrijgbaar. Zie hiervoor bijvoorbeeld de site:
www.velleman.be

Voor een thermostaat zijn er massa's schema's en een gepaste keuze zal grotendeels afhangen van de gewenste meetnauwkeurigheid en het toelaatbare temperatuursverschil.

Voor een eerste begin zie
http://www.discovercircuits.com/T/temp-cont.htm

Nog vragen? Stel ze op het forum.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Specifiek voor uw toepassing is de chip UAA2016 van MOTOROLA zeer geschikt om een nauwkeurige proportionele lichtnet-gevoede temperatuurregeling te maken en dit met zeer weinig onderdelen.
Een voorbeeldschakeling hiermee is te vinden in het boek 305 schakeningen ( schakeling nummer 50; blz 70 ) uitgegeven door elektuur.
Met de hulp van de data-sheet moet het mogelijk zijn uw specifieke eisen te verwezenlijken.

Muizeke
Hans
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 mei 2003, 17:34

Bericht door Hans »

Bedankt Muizeke,
Mijn electronicakennis is zeer gedateerd, maar dankzij jouw tips en link ben ik al een stuk wijzer geworden. Ik heb hierdoor al een aantal zeer bruikbare schema's gevonden........dus de soldeerbout afgestoft en aan het werk!!
Plaats reactie