Injectiesysteem

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Baard
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 1 dec 2013, 14:14

Injectiesysteem

Bericht door Baard »

Hallo allemaal,

ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik dacht dat jullie me wel verder kunnen helpen. Ik zit momenteel in 6VWO en moet een profielwerkstuk maken. Ik ben bezig met een injectiesysteem voor verbrandingsmotoren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Injectiemotor), en heb het systeem al helemaal uitgedacht.

Wij gaan werken met een lambdasensor (een sensor die je in de uitlaat plaatst die de verhouding van de uitlaatgassen meet en zo kan berekenen wat er moet gebeuren om de lucht-benzine verhouding in het brandstofmengsel ideaal te krijgen) welke een signaal afgeeft over het brandstofmengsel: te ruim, te arm, of goed. Er moet dus met comperatoren en dergelijke wat met deze informatie gedaan worden. De bedoeling is dat we de inspuittijd van het brandstof kunnen regelen door een systeem een stroom voor een bepaalde tijd door te laten geven. Hierdoor zou het mengsel weer de ideale verhouding moeten krijgen. Beetje het idee van een systeembord dus, maar dan 5000 keer per minuut.

Mijn begeleider adviseerde me om voor dit systeem een keuze te maken uit een Raspberry Pi of een Arduino om het signaal te kunnen verwerken. Ik heb enige ervaring met programmeren, dus dat is alvast handig lijkt me.

Heeft iemand ervaring met deze systemen en een idee welke ik beter voor zo een vrij simpele schakeling kan gebruiken?

Is mijn beschrijving iets te vaag, stel gerust een vraag :)

Alvast bedankt!
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Voor een "vrij simpele schakeling" kies je de 'simpele' van de twee.

Kijk ook eens welke van de twee het eenvoudigst op je sensor kan worden aangesloten.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie