LED LAMPEN

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
19-AT-068 FRANK
Berichten: 17
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 11:59
Locatie: Enschede. .

LED LAMPEN

Bericht door 19-AT-068 FRANK »

Hallo ik heb een paar led lampen gekocht bij een bouwmarkt. Nu is het zo dat op sommige lichtpunten ,dat waneer de schakelaar uit staat de led lamp nog steeds een zwakke gloed afgeeft in het donker .Dit is niet op alle punten zo .Heb ik te maken met een "lekstroom"? En kan dit kwaad? Ik vindt het zelf geen fijn iedee,uit moet ook uit zijn .
Graag jullie mening/oplossing.
Grt Frank
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik denk dat je inderdaad hebt te maken met lekstromen in je systeem.
Dit kan omdat je aan/uit schakelaar niet van een geweldige kwaliteit is, of het wordt capacitief overgezet door de parallele draden in de buizen waar ook de draden lopen van je ledlamp.
Misschien helpt dan een "belastings weerstand" parallel aan je ledlamp die dan die stroom opneemt zodat je leds niet meer aangaan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
JARI NETWORKS
Berichten: 1697
Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 19:01
Locatie: Hedalen. .. Noorwegen .. .. .. .. .. .. ...

Bericht door JARI NETWORKS »

je kan volgens mij ook n wisselschakelaar gebruiken die je " omgekeerd "
aansluit, na het uitzetten van de voedingsspanning sluit de schakelaar de lamp kort.
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Maar dat is gevaarlijk en niet toegestaan :p.
JARI NETWORKS
Berichten: 1697
Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 19:01
Locatie: Hedalen. .. Noorwegen .. .. .. .. .. .. ...

Bericht door JARI NETWORKS »

hoezo gevaarlijk, de werking blijft hetzelfde,
enkel de fase sluit je dan aan op n wisselkontakt, het p kontakt op de lamp
en het andere wisselkontakt ook op de andere poot van de lamp

zet je de schakelaar om dan zijn de beide kontakten van de lamp doorverbonden, en de fase normaal onderbroken
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dan heb je de fase en de nul bij 1 schakelcontact staan. Dat is zoals bij de franse wisselschakeling en is niet toegestaan omdat je heel even kortsluiting krijgt bij het schakelen.
JARI NETWORKS
Berichten: 1697
Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 19:01
Locatie: Hedalen. .. Noorwegen .. .. .. .. .. .. ...

Bericht door JARI NETWORKS »

het klinkt mss vreemd, maar de franse, oftewel foute wisselschakeling word afgeraden, maar is niet verboden.
in de praktijk wordt hij goedgekeurd in installaties, ik heb hem ook met toestemming van chefmonteurs wel eens toegepast als er anders teveel draden in n buis komen.
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
Strandkruier
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 5 jan 2014, 14:03

Bericht door Strandkruier »

JARI NETWORKS schreef:het klinkt mss vreemd, maar de franse, oftewel foute wisselschakeling word afgeraden, maar is niet verboden.
in de praktijk wordt hij goedgekeurd in installaties, ik heb hem ook met toestemming van chefmonteurs wel eens toegepast als er anders teveel draden in n buis komen.
De Franse, of foutieve wisselschakeling is volgens mij wèl verboden en er duikt de laatste jaren zelfs een extra reden op waarom dit zo is. Niet alleen is ze onveilig, voor wat betreft het aanraken van de fitting als de lamp uit is, maar de hedendaagse wisselschakelaars zijn niet meer zo vonkvrij gebouwd als vroeger. Bij de Franse schakeling moet er voor gezorgd worden dat het onderbroken contact geen al te grote vonk produceert die zou kunnen terechtkomen op het andere, te maken contact. De reden is dat je daarmee de fase en de neutrale lijn gewoon kunt kortsluiten. Bij oudere types schakelaars was dit geen probleem omdat die contactpunten ver genoeg van mekaar stonden. Maar tegenwoordig is dat vaak niet meer zo. Dat is niet nodig ook omdat bij een klassieke wisselschakeling er altijd een belasting (i.c. de lamp) tussen de fase en de neutraal bljft staan, zelfs al is er een vonk. Daarom doen de meeste constructeurs ook niet meer de moeite om de overbruggingsafstand van het beweegbaar contact lang genoeg te maken. Ik weet van verscheidene mensen, die hun nieuwe schakelaars in een Franse wisselschakeling na zekere tijd kapot zagen gaan en om de zoveel dagen waren zij geconfronteerd met kortsluiting(en). Dat gebeurde niet bij èlke contactwissel, maar toch vaak genoeg om de schakelaar in de vernieling te helpen. Kon ik nog maar aan zo'n oud type schakelaar geraken, zoals die vroeger nog in porselein gemaakt werden, met hele zware contactschuivers daarin. Want ik heb het probleem ook in mijn huis. Voorlopig heb ik als oplossing minder zware lampen gestoken en dat schijnt enigszins te helpen, maar ik weet ook niet hoe lang.
Plaats reactie