ook even voorstellen

Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens...Gezelligheid kent geen tijd...
Plaats reactie
jannjanssen
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 7 feb 2014, 22:49
Locatie: Berkel en Rodenrijs

ook even voorstellen

Bericht door jannjanssen »

Hallo allemaal!

Ik wil me bij deze graag even voorstellen. Ik ben Jan, 50 jaar, getrouwd, 2 prachtige zoons (vier en acht), docent op een MBO waar ik vooral bezig ben met videotechniek en belichting. Oja, er lopen ook nog wat leerlingen rond. Mjn grootste hobby is bierbrouwen, en daarnaast begin ik warm te lopen voor elektronica. Nu mijn zoons opgroeien wil ik ze ook met wat techniek laten kennismaken. Mooie gelegenheid om er zelf ook eens in te duiken. Ik zal jullie bestoken met vragen over nogal uiteenlopende zaken. Dat heeft er mee te maken dat ik op marktplaats zo eens in de zoveel maanden wat (goedkope) spullen koop (waarvan ik nauwelijks weet wat het is) en die dan aan de praat probeer te krijgen. Ik verzin er dan meestal wel een doel bij, maar eigenlijk doe ik het gewoon voor de leuk en om er wat van te leren. Zo beschik ik sinds kort over een oude oscilloscoop. En een paar weken geleden ontving ik een flink aantal stappenmotoren met encoders en wat (I)R lichtensoren/ontvangers. Aangezien ik bier brouw in de schuur, en daar nogal eens wat muizen op mijn graan liggen te loeren bedenk ik me dan dat ik een IR-sensor gestuurde muizenval kan gaan maken. Zo kan ik de investering ook weer aan mijn vrouw verkopen :)
Grote vraag op dit moment (heeft niets met sensoren, muizen of bier te maken) is: waarom doen mijn stappenmotoren het niet.

Maar die vraag ga ik in een apart draadje stellen, want dit is een voorsteldraadje, denk ik.

in ieder geval, ik hoop dat jullie geduld met me hebben. Ik ben een leek op elektronica gebied. Maar wel een geinteresseerde leek.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo Jan,

Welkom op het forum.

Als je wat meer over elektronica wilt te weten komen, bekijk dan eens de link pagina's van de EDUCYPEDIA:
http://educypedia.karadimov.info/electr ... pening.htm
Daar zijn ook pagina's te vinden over de stappen motoren.

Een andere site met online elektronica leerboeken is All About Circuits:
http://www.allaboutcircuits.com/

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Plaats reactie