Hulp gezocht bij omvormen +-12 volt naar 5 volt / 3.3 volt

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Bartacus
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 23:15

Hulp gezocht bij omvormen +-12 volt naar 5 volt / 3.3 volt

Bericht door Bartacus »

Beste forummembers,

Mijn naam is Bart en ik ben een student fijnmechanica. Voor mijn afstudeerproject heb ik een mechatronische opdracht en nu zit ik met een probleem waar ik jullie hulp voor wil vragen :) Qua elektronica ben ik echt een beginner.

Ik wil de PSD die ik bij de bijlage heb toegevoegd koppelen aan Arduino. Ik speel al een tijdje met de UNO welke met 5V werkt. Ik twijfel nog om over te stappen naar de DUE vanwege de hogere verwerkingssnelheid. Met het signaal wat van de PSD afkomt wil ik een hoogtebepaling doen (triangulatiemeting)

Mijn probleem is dat er een signaal van de PSD afkomt tussen de -12 en de +12 volt. Dit signaal moet vertaald worden naar 0 - 5 volt zodat Arduino er mee kan werken. Wat ook mogelijk is, is om het signaal direct te converteren naar een digitaal signaal.

Het idee is dat er maximaal 5ms tusssen zit, tussen dat de PSD zijn signaal verstuurd en dat de Arduino zijn output geeft (in dit geval het aansturen van een servo). Kunnen jullie mij met deze gegevens adviseren in een schema of een ic waarmee dit mogelijk is?
Bijlagen
08.PEO S1-0273-Datablad_A.PDF
Datasheet PSD
(171.81 KiB) 1332 keer gedownload
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kunt een opamp (met rail to rail output) gebruiken om het signaal om te zetten naar 0 - 5 V.
Voedt de opamp met de nul en +5V van de Arduino zodat z'n uitgang nooit te hoog kan worden voor de Arduino.
Gebrui de summing amplifier schakeling. Zie Wiki of hier http://webpages.ursinus.edu/lriley/ref/ ... node5.html
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Bartacus
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 23:15

Bericht door Bartacus »

Bedankt voor je snelle antwoord.
Kan het zijn dat je bij die samenstelling toch nog een -5v eruit kunt krijgen?
Dit wil ik niet hebben, daar kan arduino niet mee werken namelijk

ik wil dus -12 tot +12 volt omvormen naar 0 tot +5volt met 2.5v als midden
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Daartoe moet je 1 van de 2 ingangen aan een vaste negatieve spanning knopen en de bijbehorende weerstand juist kiezen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie