Schema lezen

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
sarah98bogaerts
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 21:05
Locatie: Haaltert

Schema lezen

Bericht door sarah98bogaerts »

Hey allemaal

voor school moeten we een velleman kit maken en ik heb gekozen voor de k8018. Dat is een ledkubus met 125 leds.

Voor beter te begrijpen heb ik besloten het schema eens proberen door te nemen maar ik begrijp het nog niet helemaal. Ik heb de voeding al volledig kunnen bespreken, maar de rest van het schema blijft een beetje onduidelijk voor mij.

Dit is wat ik al heb: de voeding wordt aangestuurd met een DC JACK, dat ook beveiligd is. D1: is er voor ompoolbeveiliging. Dit wil zeggen dat als je een verkeerde batterij aansluit of de – en + pool omwisselt er geen gevaar is. De diode gaat ervoor zorgen dat er geen kortsluiting komt en je schakeling niet kapot gaat (voeding).

C1: is een condensator dat gebruikt wordt voor de afvlakking van de spanningsbron. Als er onregelmatigheden zijn dan kan deze condensator ervoor zorgen dat de spanning moet gelijk blijft.

C2: is een condensator. Deze zorgt ervoor dat als er spanningsvariaties zijn (storingen) dat die verkleint kunnen worden. Zo gaan de storingen niet verder in de kring of voeding en heb je minder kans dat deze kapot gaat.

LM317: is een spanningsregelaar. Deze heeft alleen 2 weerstanden nodig op de uitgangen van de regulator zodat de spanningen omgezet kunnen worden. Deze regulator kan het voltage regelen tussen 1,2V en 37V.

C3: is een condensator dat ervoor zorgt dat de osculaties van de spanningsregelaar opgevangen worden. Zo gaat er nooit een te grote stroom door de voeding kunnen lopen.

D2 en D3: zijn diodes die de uitgangen beschermen. Zo kan er geen kortsluiting ontstaan als er een te hoge spanning wordt aangelegd.

Uitgangen: een uitgang van 5Vpic, deze uitgang is verbonden met de controllers, de andere uitgang, die van 5V, is verbonden met de rest van het schema.

De leds zijn op het einde denk ik gemultiplext.

Wie kan er mij helpen om het schema wat meer te begrijpen? ik zit nog maar 3 maand in deze richting en begrijp er dus niet veel van. Ik doe mijn best maar het gaat moeilijk. Hopelijk kunnen jullie me ff helpen.

Alvast bedankt :)

Sarah
Bijlagen
Dit is een afbeelding van de hele schakeling
Dit is een afbeelding van de hele schakeling
schema ledkubus.PNG (110.27 KiB) 9527 keer bekeken
Dit is een gedetailleerdere afbeelding van de voeding, die ik tot dusver al heb kunnen bespreken
Dit is een gedetailleerdere afbeelding van de voeding, die ik tot dusver al heb kunnen bespreken
schema Voeding.png (58.78 KiB) 9527 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Eigenlijk vraag je een heel verhaal hoe dit allemaal werkt. Multiplexen, dat klopt. Ik denk dat er in het geheugen patronen staan die dan naar de multiplexer gestuurd worden en zo krijg je je "plaatjes" dan.
Het verhaal wat je al had klopt bijna. C2 en C3 zijn er inderdaad om oscillaties tegen te gaan en de HF storingen te onderdrukken, Een elko kan dat nl niet zo goed. D2 en D3 zitten er eigenlijk alleen om een scheiding in de voeding te maken. Een voor de processor en een voor de led's.
Er zitten 2 schuifregisters in de schakeling om de kolommen aan te sturen. De rijen worden direct uit de processor gestuurd.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
sarah98bogaerts
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 21:05
Locatie: Haaltert

Bericht door sarah98bogaerts »

Ok dankje dat is al een hulp :)
Plaats reactie