probleem met stroboscoop.

Op deze pagina kun je een advertentie plaatsen als je iets te verkopen hebt of iets zoekt.
Plaats reactie
mich
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 11:54

probleem met stroboscoop.

Bericht door mich »

Beste elektronica freaks. Ik zit met een probleempje, vandaar dat ik het hier even neerzet. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik ben bezig aan een tracer. Dit is iets dat ik gebruik voor mijn hobby airsoft. Wanneer er een balletje passeert in een buis, dan moet een stroboscoop aanspringen zodat het balletje kan oplichten.

Ik heb er zo enkele tuis liggen, maar wou er nu 1tje op maat maken met mijn 3d printer. Ik heb de elektronica eruit gehaald en wat aanpassingen gedaan.

Het eerste wat ik heb gedaan is het gedeelte voor 4x AAA batterijen eruit te halen en ervoor te zorgen dat je met een lipo batterij het toestel kan doen werken. Dat is perfect gelukt.

Nu voor de stroboscoop zelf mag deze pas aangaan wanneer er een balletje passeert door een buisje. Het standaar buisje heeft een diameter van 9mm. Ik moest voor dit project een ander buisje hebben er er zit nu 1 in van 23mm.

Aan het standaard buisje van 9mm zaten 2 oogjes. Lijken precies leds, geen idee of het leds zijn of het toch infraroodogen zijn.

Ik heb deze ogen van de printplaat gehaald en vervolgens op positie gebracht in de nieuwe behuizing. Deze lijken mij redelijk goed uitgelijnd.

Nu is het probleem, het werkt niet zoals het moet. Wanneer ik hem aanzet gaat de stroboscoop flikkeren wanneer hij zelf wilt en niet wanneer er iets passeert in het buisje. Er zit ook geen logica in. Hij flikkert soms snel achter elkaar, soms heb je amper flikkeringen.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ergens een slecht contact of dergelijke ?

Heb een filmpje en een foto om te laten zien wat het net is.

https://www.youtube.com/watch?v=zR9YwsUPsO8

Hier zie je wat ik heb. Je ziet dat de stroboscoop werkt wanneer hij wilt en dat er geen effect is wanneer ik de oogjes passeer.

Zo ziet de schakeling eruit.

Afbeelding

klik op de foto hierboven om de schakeling te kunnen zien.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Een link naar je eigen pc werkt niet. Je zult alles hier neer moeten zetten, of een echte link naar het internet.
De 2 "leds": een is een led, de andere is een photodiode.
Deze moeten 100% goed zijn uitgelijnd.
Een beetje scheef zorgt al voor problemen. Ik weet niet of de schakeling ook nu last heeft gekregen van het omgevings licht. ens ens
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
mich
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 11:54

Bericht door mich »

Beste,

Ondertussen is het topic hier wat veranderd precies. Er stond een linkje op naar een andere site, maar is aangepast precies. Bij deze:

http://www.mupload.nl/img/z9hwj7obebn.jpg

Alvast bedankt om mij te vertellen dat 1 van de leds een photodiode is. Dat verklaard al veel.

Heb je soms enig idee hoe dit net werkt ? Wanneer de photodiode geen licht ontvangt gaat de stroboscoop aanspringen veronderstel ik ?

Het plexi buisje dat erin zit in transparant. Wil ook zeggen dat deze plexi behuizing licht doorstuurt.

Ik vind het nogal vreemd hoe deze schakeling een bolletje kan detecteren die er tegen hoge snelheid doorvliegt.

Bij het uit elkaar halen van de elektronica heb ik al eens getest en begon de stroboscoop ook te flikkeren. Dit omdat toen de 2 ledjes ( 1 led, andere dus photodiode ) nog niet op hun plaats gebracht waren. Ik heb vervolgens eens de ledjes naar elkaar zitten richten maar dat deed allemaal niet echt veel.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer het led licht op de goed uitgrichte fotodiode valt laat de fotodiode een klein stroomje lopen in een schakeling.
Wordt het licht ook maar een fractie van een sec anders, dan veranderd de afgegeven stroom ook.
Deze stroom kun je versterken en een afgeleide van de stroom (verandering dus) geeft dan een trigger signaal voor de stroboscoop.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
mich
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 11:54

Bericht door mich »

Zou het kunnen door het vergroten van het buisje dat de lichtsterke zwakker is waardoor er een zwakkere stroom is ?

Met het vergroten van het buisje is de led een stuk minder straf dan bij het kleine buisje. Zou er een mogelijkheid zijn om deze stroom weer goed te krijgen als deze lager is ?

Alvast bedankt voor de info. Dit helpt mij echt vooruit.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hiervoor moet ik dan de schakeling kennen waarnaar de fotodiode gaat, dan kun je daar de aanpassing doen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
mich
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 11:54

Bericht door mich »

Het heeft even geduurd, maar heb nu wel wat antwoorden.

Zelf ben ik bij 2 elektronica mensen langs geweest. Weet nu waar het probleem net zit, maar de echt goede oplossing nog niet gevonden.

Het willekeurig knipperen van de stroboscoop zat in een slecht contact rond de behuizing van de stroboscoop zelf. Voor de rest werkt alles goed buiten het detecteren zelf.

Wat heb ik dus net gedaan: de led en de fotodiode los gemaakt van de printplaat en verlengd met draad zodat ik deze zelf in positie kan brengen.

Standaard was er +- 1cm tussen de led en de fotodiode. Hiertussen zat een klein buisje van +- 1mm dik. Hiermee werkte het wel.

De buis is dus vervangen naar een veel grotere buis. De dikte van de buis is ook een stuk dikker, +-3mm. De afstand tussen de led en de diode is nu +- 3.5cm.

Met dat de afstand tussen het led en de diode dus groter is meet hij niet meer wanneer er iets passeert. Hier moet dus een oplossing voor gevonden worden.

Zelf had ik ook het volgende gehoord ( ongeveer toch, kan er wat naast zitten ). Een diode zou je moeten kunnen regelen, meestal met een regelbare weerstand. Nu op de printplaat zal een weerstand zitten en deze zal vast berekend zijn op de oorspronkelijke afstand. Met dat de afstand groter is zou de weerstand verlaagd moeten worden veronderstel ik. Daar heb ik nu zelf wel geen idee van.

Wat ik als oplossing kan zien is:

- het licht van de led versterken waardoor hij wel zou kunnen meten. Hoe sterk net ? Geen idee...

- Een gat boren door de buis aan de kant waar de led en diode zitten. Met dat deze buiten de buis zitten kan het misschien zijn dat de buis te dik is en hij daardoor niet meet.

- Een sterke lichtdiode en led nemen zodat hij wel zou kunnen meten.

Echter heb ik van deze oplossingen weinig kaas gegeten. Wat tips zijn welkom.


Dit is het stukje dat ik heb geprint waar zowel de led als diode in moeten komen. In het gat zit de buis.
http://www.mupload.nl/img/qgciej9ilps.jpg
Plaats reactie