Voltage divider ac signaal

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Dogbreath97
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 2 dec 2015, 22:17
Locatie: . .

Voltage divider ac signaal

Bericht door Dogbreath97 »

Hallo,

Ik ben bezig met een PWS over draadloze energie, en moet een deel met 'capacitive coupling' uitwerken. Ik heb hiervoor een hoog oscillerend hoog voltage voeding nodig.
Ik heb hier een plasmabol voor gekocht, en die heeft één probe die het hoog oscillerend hoog voltage levert.

Voor mijn berekeningen moet ik erachter komen hoe groot het voltage van die voeding is. Ik ga ervanuit dat die rond een paar kilovolts is.

Ik had mijn geniale idee, om een voltage divider met 30 weerstandjes van elk 100Kohm te maken. Maar tot mijn verbazing blijkt het dat over elk weerstandje een ander voltage gaat. Het neemt exponentieel af. Ik heb een attachment met mijn meet resultaten toegevoegd.

Iemand enig idee waarom dit zo is? De elektrical impedance zou hetzelfde moeten zijn als de weerstand...

Daarnaast bleek dat mijn multimeter verschillende voltages aangaf naar aanleiding van hoe om ik de probes had. De frequentie is (volgens mijn multimeter) 27kHz
Bijlagen
gemeten waarden en grafiekje
gemeten waarden en grafiekje
voltage divider.png (139.06 KiB) 16938 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je wisselspanning gaat meten via weerstanden moet je rekening houden dat er ook een capacitive deling ontstaat.
Die capacitive deling staat in principe parallel met iedere weerstand en doet ook mee.
Door er echte condensatoren parallel te plaatsen bij de weerstanden en je kiest die dusdanig dat de paracitaire capaciteit wegvalt, dan heb je een goede wisselspanningsdeler.
Zoek maar eens via google informatie over wisselspanningsdelers.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Dogbreath97
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 2 dec 2015, 22:17
Locatie: . .

Bericht door Dogbreath97 »

Ah ok, zou ik dan niet beter alleen capacitors kunnen gebruiken?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zou wel kunnen, maar dan kun je er geen DC bij meter, alleen AC.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie