Xylofoon met lichtsensoren, is het mogelijk?

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Chocolateduck
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 sep 2015, 11:42

Xylofoon met lichtsensoren, is het mogelijk?

Bericht door Chocolateduck »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier! Eerstejaars studente Product Design, en krijg momenteel mijn eerste lessen elektrotechniek ooit!

Dus, alles in jip en janneke taal s.v.p.

Ik moet dus een muziekinstrument maken voor een bepaalde doelgroep, en die moet een elektronische component bevatten.

Ik zit te denken aan een Xylofoon met lichtsensoren achter de toetsen, en lampjes in de stokjes. Hoe dichter je bij de lichtsensor slaat, hoe meer het geluid wordt beïnvloed.

Is dit mogelijk? Zo ja, hoe kan ik het gewenste effect bereiken? Dus hoe kan ik bijvoorbeeld de lichtsensoren 'aansluiten' op de toetsen. Is het mogelijk om alleen geluid te krijgen wanneer je slaat, of zal er continu geluid zijn? Ik heb geen idee hoe het allemaal werkt eigenlijk... Tips please!

Alvast bedankt :)
Studente Product Design
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Geluidsbeinvloeding, dat begint op een synthesizer te lijken?
Om zelf zoiets te bouwen is toch wel iets nodig in de richting van HBO elektronica, dus 4 jaar elektronica studeren..
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Chocolateduck
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 sep 2015, 11:42

klopt..

Bericht door Chocolateduck »

Inderdaad. Ik ben dan ook met een technische HBO-opleiding bezig, en ben in bezit van een uitgebreide elektronicakit.

We moeten nou eenmaal een muziekinstrument maken, en dit idee uitwerken zou fantastisch zijn. Ik heb al geoefend met lichtsensoren en een speaker. wanneer je de lamp over de lichtsensoren haalt verandert het geluid. Daar heb je geen 4 jaar studie voor nodig lijkt me...

Wat ik dus wil weten, is of en hoe ik dit kan toepassen in mijn xylofoon.
Studente Product Design
Kennetht
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 8 jan 2016, 14:31
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Kennetht »

Infrared proximity detector in een array plaatsen.

https://www.google.nl/search?q=ir+proxi ... 6&bih=1249
alexvliet
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:22
Locatie: Venray

Theremin effect

Bericht door alexvliet »

Leuk idee, je zou ook gebruik kunnen maken van het Theremin effect, de Elektuur had vroeger ooit een schakeling, maar Google biedt voldoende info. Er is ook een schakeling die werkt met LDR's, lichtgevoelige weerstanden, http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/theremin.html

succes
Plaats reactie