Hulp nodig bij identificatie defect component LED driver

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
SapeS
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 21:28

Hulp nodig bij identificatie defect component LED driver

Bericht door SapeS »

Geachte forumleden,

Ik ben in het bezit van een LED duiklamp van Chinese makelij. Deze is kapot gegaan omdat ik zo stom was om 2 batterijen type 18650 in serie erin te stoppen. Het originele "pakket" heeft namelijk 2 parallel geschakelde 18650 batterijen. Als gevolg daarvan is een SOT-89 componentje op de print opgeblazen. Deze wil ik graag vervangen. Het opschrift is nog te lezen: BH. Als ik deze code opzoek, kom ik op een NPN transistor BCX56. Echter, ik vertrouw de zaak niet: de + van de batterij is op de emitter aangesloten terwijl de collector rechtstreeks op de anode van de LED is aangesloten. Dit is tegengesteld wat ik gewend ben van NPN transistor schakelingen, waarbij de emitter aan de - ligt. Is het mogelijk dat bij dit "oneigenlijk" gebruik van de transistor de schakeling toch werkt? Of ga ik de mist in qua identificatie van het component? Graag jullie advies.

Aanvullende info: De LED is type CREE xml
De LED kathode is verbonden met de - van de batterij.
De lamp heeft 3 werkstanden: 25%, 100% en SOS.
De bediening is d.m.v. een draairing om de lampkop. Deze ring bevat een magneetje.
Dit magneetje activeert 1 van de 3 hall sensoren op de rand van de print.
Deze drie sensoren zijn verbonden met een 8-potig SMD IC zonder enige aanduiding.
Dit IC heeft een uitgang verbonden met de basis van het defecte component.
Ik heb de indruk dat dit IC een PWM signaal genereert aangezien ik druppels als streepjes zag bij gebruik in een regenbui.
Bij het leeg worden van de batterij ging de lichtsterkte van de lamp achteruit, dus de print heeft m.i. geen stabiele uitgangsspanning.
Bijlagen
LED driver.JPG
LED driver.JPG (150.95 KiB) 6557 keer bekeken
SOT-89 BH.JPG
SOT-89 BH.JPG (78.13 KiB) 6556 keer bekeken
bcx54-56.pdf
(75.1 KiB) 608 keer gedownload
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

De chinezen zullen geen Philips transistor gebruiken.
Aangezien de 'basis' rectstreeks met het ic zit verbonden zou ik gokken op een p-channel logic level mosfet.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie