Elektronisch schakeling menselijk kring

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
benny swennen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24 mei 2004, 22:43

Elektronisch schakeling menselijk kring

Bericht door benny swennen »

Ik heb op school een did. paneel waarbij je een menselijke kring moet vormen (handjes geven) de eerst en de laatste leggen hun hand op een metalen hand die een elektronisch kring vormt en de zoemer werkt.

Het is een 9V batterij met een hele hoge weerstand 4M7ohm en er staan enkele transistoren in.

Kent iemand deze schakeling? Kan iemand mij uitleggen hoe ik op een eenvoudige manier dit aan de leerlingen kan verklaren? Als ik in een gewone kring mezelf plaats als geleider gaat het zoemertje natuurlijk niet.

Alvast bedankt.

Ik zal eventueel van de week het schema eens tekenen en posten.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Wat bedoel je met: "Als ik in een gewone kring mezelf plaats als geleider gaat het zoemertje natuurlijk niet"?

Als het met meerdere personen in een kring werkt, dan werkt het met 1 persoon ook.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
benny swennen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24 mei 2004, 22:43

Bericht door benny swennen »

Met gewone kring bedoel ik een batterij schakelaar met een zoemer.

De kring die ik heb voor het testen met het menselijk lichaam is met transistoren en Mega grote weerstanden.
benny swennen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24 mei 2004, 22:43

Bericht door benny swennen »

Volgens de handleiding zou dit het schema moeten zijn, het is een bestaande schakeling (magnetisch deurslot) dat je moet ombouwen.
Iemand een idee of deze schakeling klopt en hoe je het kan uitleggen aan kinderen dat wanneer je een kring maakt tussen de twee handjes de zoemer gaat?

Gr
Bijlagen
handjes elek.png
handjes elek.png (136.5 KiB) 20097 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dat is precies de functie van een transistor., "stroomversterker".
Er gaat een kleine stroom door de kring de basis van de transistor in.
Die 'versterkt' de stroom zodat de zoemer voldoende stroom krijgt om te gaan werken.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie