snelheidsmeter

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
janwaling
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 8 jan 2012, 16:14
Locatie: groningen

snelheidsmeter

Bericht door janwaling »

goedendag,
k ben op zoek naar een oplossing voor het maken van een analoog/elektronische snelheidsmeter. In een klassieke auto heb ik wat aanpassingen aan motor en versnellingsbak gedaan, waardoor de mechanische snelheidsmeter niet meer werkt. We willen graag de bestaande meterklok behouden. Gedachten gaan uit naar twee oplossingen. 1-van de cardanas een puls oppikken, die omzetten naar een spanning die te meten is met een analoge voltmeter. Deze dan in de klok inbouwen en ijken met GPS.
2-wederom een puls van de cardanas een puls oppiken, omzetten in spanning en met de variabele spanning een elektromotor aandrijven die achterop de tellerklok komt. De kabel aandrijving is immers ook eencontinue omwentelling.
Heeft iemand hier ideeën over? Ik kan mechanisch en elektronisch het een en ander, programmeren kan ik vast door iemand laten doen.
Alvast bedankt, jan waling
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Beide methodes kunnen met analoge elektronica en behoeven geen software aanpassing.
Met een NE555 kun je een oneshot maken die getriggerd wordt, de gemiddelde waarde van dit signaal is een afgeleide van de snelheid.
Gebruik je een snelheids meter die aangedreven werd door een bodenkabel, dan gebruik je dit signaal als referentie voor een motortje met snelheidsregeling die dan de magneet aandrijft in dat aanwijsinstrument.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
janwaling
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 8 jan 2012, 16:14
Locatie: groningen

Bericht door janwaling »

Bedankt! Dat klinkt als iets wat ik zou moeten kunnen, nadat ik de benodigde info heb verzameld.....
Plaats reactie