PA: Speakerkabel -> DI -> line level

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
J3lt3
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 8 dec 2014, 23:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

PA: Speakerkabel -> DI -> line level

Bericht door J3lt3 »

Forumgenoten,

Voor een band ben ik een in-ear-monitor-rack aan het samenstellen voor gebruik op het podium. Met persoonlijke, digitale mixertjes kunnen de muzikanten 16 audio-kanalen mixen naar behoeve.
Een gedeelte van de inputs komt uit een microfoonsplitter en een ander gedeelte uit een audio-interface.
Nou wil ik ook nog de mogelijkheid hebben om 4 mono (of 2 stereo) monitormixen van de zaal te ontvangen om naar de persoonlijke mixers te sturen. In principe kan dit eenvoudig met een patchpanel met xlr-ingangen, waarop een line-level monitormix wordt ingeplugd, vanuit een aux van de FOH, of vanuit de monitortafel op het podium. Maar niet elke zaal vindt het fijn om dingen om te pluggen. Omdat vooralsnog de meeste podia zijn ingericht met een x-aantal passieve floor-monitors, en de bekabeling daarvan meestal al aanwezig is, dacht ik:
Is het niet handig om de mogelijkheid te hebben om zo'n speakerkabel (meestal speakon) direct mijn monitor systeem in te pluggen.

Nou had ik ergens op het internet gelezen dat je met een willekeurige DI-box met een pad van rond de -40dB in principe elk speakersignaal (op podia vaak +200watt) dusdanig kan verzwakken, dat je hem kan aansluiten op een mixer. In mijn geval neme men dan dus een patchpanel met 4 speakon-ingangen, sluit deze aan op een DI met -40dB pad, en sluit die weer aan op de mixer.

Ik kan me enerzijds slecht voorstellen dat dit gewoon zou kunnen zonder apparatuur te laten fikken. Maar anderzijds zou het me wel bijzonder goed uitkomen als het wel gewoon kan. :P

Dus mijn vraag is: Kan dit?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11502
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

In principe kan dI-box 40 db kan verzwakken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
J3lt3
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 8 dec 2014, 23:55
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bericht door J3lt3 »

maar kun je daar zonder consequenties een +200watt speakersignaal instoppen?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ik zou daar een audiotrafo tussen plaatsen om (aard)lussen te voorkomen.
Als je bijv. 1:100 neemt, dan heb je ook gelijk je verzwakking.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11502
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je krijgt in een DI box geen 200 watt ingestopt, de impedantie van die box laat dat niet toe. Als je een goed merk DI box koopt, dan zit daar ook al een audio trafo in voor de scheiding. en 40db verzwakking is toch 10.000 maal.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie