LED strips 5050 rgb 14meter

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
barbet
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 15:07
Locatie: . .

LED strips 5050 rgb 14meter

Bericht door barbet »

hi ppl,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik zal geen introductiepagina, dus ik koppel mijn voorstellen even aan mijn vraag. Ik ben Bart en ben de mogelijkheden aan het verkennen van het gebruik van ledstrips in mijn huis. Ik heb al aardig wat ingelezen, maar veel vind ik vaak nog verwarrend vandaar mijn deelname aan dit forum. Ongetwijfeld een aantal intelligente koppen hier die mij wijzer kunnen maken.

Mijn eerste vraag:
ik heb de bekende LED strips RGB 5050 van 5m. Ik wil 3 combineren tot een lange strip van ongeveer 14 meter (13,7m precies). Kan ik deze gewoon direct aan elkaar koppelen? Zo ja, wat voor voeding heb ik dan nodig. Ik vind levensduur net even belangrijker dan maximale helderheid.


Aan de LED strip van 5m hangt een voeding van 12V en 5A (60W, DC).

Ik heb er ook zo'n dingetje tussen waarmee de kleur en helderheid kan worden gewijzigd. Heeft de lengte van de strip en de voeding die daarbij hoort hier nog effect op?

Alvast bedankt!

Grtz,

Bart


Details led strip:
PCB Black 5050 RGB 300 LED SMD strip
Ø Color: RGB(Colorful)
Ø Protection class IP60 (Non Waterproof)
Ø Operating voltage: 12V DC
Ø Operating current: 6A / 5 Meter
Ø LED quantity: 300 LED / 5 Meter
Ø Operating temperature: -20 to 50 °
Ø Viewing Angle: 120 °
Ø Life time:>50,000 hours
Ø Size: L500cm (5M) × W1.0cm x T0.25cm
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Dit is gegeven op een van de ledverkopers sites:
Wanneer u meer dan 5 meter 12V RGB strips in serie wilt koppelen krijgt u te maken met spanningsval. Hierdoor zullen de LED's minder hard gaan branden naarmate u de strip langer maakt. Rond de 6-7 meter kan je dit zien en maak je de strip nog langer dan zie je dit nog beter. Uiteraard zijn hier oplossingen voor:

De lengte na de 1e 5 meter RGB LED strip parallel op de RGB controller aan sluiten (let wel op het maximale vermogen van de RGB controller).

In het geval van RGB controller type 5,6 en 9 om de 5 meter een RGB LED strip versterker te plaatsen of in het geval van de RGB(W) controller type LLD 10Z een nieuwe controller te gebruiken. Deze vindt u ook aan de rechterkant van deze pagina. De aansluitvolgorde is dan als volgt: 230V - 12V LED trafo - RGB controller - RGB LED strip 5 meter - RGB LED strip versterker/ RGB(W) controller LLD 10Z+LED trafo - RGB LED strip 5 meter - RGB LED strip versterker/ RGB(W) controller LLD 10Z+LED trafo etc.
http://www.ledlampendirect.nl/rgb-led-s ... d-s.html#1
Wat ik zie op die site is dat de strip 14.4 watt verbruikt per meter:
http://www.ledlampendirect.nl/rgb-led-s ... d-s.html#2
Dus per ledstrip van 5 meter moet je dus een voeding van 5 X 14.4 Watt = 72 watt.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
barbet
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 15:07
Locatie: . .

Bericht door barbet »

Hoi, bedankt voor je snelle reactie. Je had m'n Engelse post ook al gevonden :). Ben blij dat ik het in het Nederlands hoor, want mijn Engels vocabulaire voor elektronica is maar beperkt.

1) Ik heb 13,7 meter. Dus dat zou 13,7 * 14,4 = 197,28 watt zijn. Dat betekend dat ik 16,44 ampere 12v adapter nodig heb. Mag ik wel zo'n hoge stroom door de strip heen sturen?

2) Wat is erger voor de led strip, een adapter met te laag amperage of met te hoog?
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Als je de quote van de led site hebt bekeken, dan zie je dat je voor drie strips, 1 RGB controller, 3 voedingen en 2 rgb versterkers nodig hebt.
http://www.ledlampendirect.nl/rgb-w-con ... d-10z.html
http://www.ledlampendirect.nl/led-trans ... -watt.html (de 60 watt is te klein).
http://www.ledlampendirect.nl/rgb-led-s ... erker.html

Bertus

PS ik ben moderator op deze en de engelse site.
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
barbet
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 15:07
Locatie: . .

Bericht door barbet »

Ja ik zag het, maar ik snapt het nog niet helemaal. Ik ga het verder uitzoeken.

Ook staat bij de RGB controller dat er max 144W op kan. Ik zit met mijn 13,7 meter al op 197,28. Ik moet dus 2 zoals je zei. Serieel zetten?

3x trafo -> RGB controller -> RGB controller -> strip 1 -> strip 2 -> strip 3


Is 2x trafo niet genoeg? 8,3A * 2 is 16,6 en ik heb 16,44 nodig?
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Volgens mij moet het als volgt aangesloten worden.

Bertus
Bijlagen
led strips aansluiten.jpg
led strips aansluiten.jpg (16.42 KiB) 34945 keer bekeken
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
barbet
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 15:07
Locatie: . .

Bericht door barbet »

Maar als ik dit zo bekijk is er niet een parallel schakeling mogelijk met dezelfde uitkomst als oplossing of maakt dat het juist complexer?
barbet
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 15:07
Locatie: . .

Bericht door barbet »

zal dit werken?

https://www.dropbox.com/s/pefsghw5ke9bf ... 28.png[img][/img]

alternatief:
Afbeelding

ik wil niet teveel led verlengsnoer achter mijn strip langs moeten trekken, vandaar even een ander opzet.
Bijlagen
Screenshot 2014-02-23 19.35.55.png
Screenshot 2014-02-23 19.35.55.png (23.88 KiB) 34922 keer bekeken
Screenshot 2014-02-23 18.50.28.png
Screenshot 2014-02-23 18.50.28.png (24.34 KiB) 34932 keer bekeken
RP
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 2 mar 2014, 14:22
Locatie: Katwijk

Bericht door RP »

Hoi

Ik heb laatst ook thuis een ledstrip geplaatst. Deze is ong 10 meter.

Deze kon ik volgens de leverancier van de verlichting op 1 voeding zetten.
Mits ik n andere trafo nam als de "standaard"

Dit werkt bij mij prima nog geen problemen gehad. .

Gr rene
latcho
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 6 aug 2014, 13:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door latcho »

barbet schreef:Maar als ik dit zo bekijk is er niet een parallel schakeling mogelijk met dezelfde uitkomst als oplossing of maakt dat het juist complexer?
Voor de late lezer: parallel aansluiten zonder versterkers op de controller is perfect mogelijk.
Hierbij dien je wel met volgende rekening te houden:
- de controller moet de belasting aankunnen
- de spanningsval die je krijgt bij LED strips langer dan 6 a 7 meter, kan je ook krijgen met te dunne RGB bekabeling. Parallel aansluiten is dus enkel handig als je zeer dikke 4-aderige RGB kabel hebt of als je niet hoeft te verlengen.

Overigens het eerste aansluitschema hierboven voor het serieel koppelen van ledstrips met versterkers klopt ook, met als aanmerking dat je ook een centrale zwaardere voeding kan gebruiken om alle versterkers en de controller te voorzien. Gebruik voor deze opstelling dan ook dikke voedingskabels naar de versterkers op afstand om spanningsval tegen te gaan. De andere getoonde opstellingen zijn eveneens mogelijk.

Nog een weetje: De vermelde wattages van LED strips met 7 en 14 watt per meter kloppen meestal niet en noem ik "commerciele wattages" omdat iedereen ze adopteert. Een goede 5 meter RGB LED strip met 60 LED's per meter gebruikt meestal tussen de 3.25 en 4A ofwel rond de 8 a 9,5 Watt per meter.
AppLamp draadloze LED verlichting
alanwangwang
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 7:00
Contacteer:

Bericht door alanwangwang »

afhankelijk van welke led strip die u gebruikt, voor normaliter led strip 5050 RGB 60leds, Het is 14.4W / m, voor degenen SPAM 60leds, is het 18 Watt / m, normaal gesproken die led strip hebben spanningsverlies als ze zijn laag Spanning
Plaats reactie