Opladen batterij met zonnecel

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
ThijsHG
Berichten: 1
Lid geworden op: di 24 jan 2017, 23:16
Locatie: Elsloo. .

Opladen batterij met zonnecel

Bericht door ThijsHG »

Gezocht: een schema voor het opladen van een kleine batterij met een zonnepaneel.

Ik heb een kleine camera (spy-camera) die ik in een nestkast voor een torenvalk wil plaatsen. De kast staat op een paal in een weiland. Omdat daar geen elektriciteit is, heb ik gekozen voor camera met een wifi-verbinding waarbij het geheel werkt op een batterij.
De batterij levert 3,7 V bij 5000 mAh en kan, naar men zegt, 30 uur stroom leveren.

De batterij kan opgeladen worden met een adapter (output: 5 V; 2 Am), maar omdat er dus geen 230 V in het weiland is, heb ik voor het opladen een zonnepaneeltje gekocht. Ik hoop daarmee dat ik de camera nooit uit hoef te zetten omdat overdag het zonnepaneel de batterij weer kan bijladen.

Omdat de adaptervan de camera 5 V leveren kan, heb ik aan het zonnepaneel een spanningsregelaar gekoppeld zodat er nooit meer dan 5 V naar de batterij gaat.

Opvallend is dan dat als ik de adapter aansluit er een rood lampje bij de camera gaat branden ten teken dat er wordt bijgeladen. Als ik echter het zonnepaneel aansluit (met die spanningsregelaar) dan brandt dat lampje niet.

Vraag: is dit allemaal zo mogelijk?
Bijlagen
zonnecel.doc
info over zonnepaneeltje
(19.5 KiB) 403 keer gedownload
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Mogelijk start de lader niet omdat de laad-elektronica 2A wil kunnen trekken en dat lukt bij lange na niet met dat paneeltje.

Het kan ook zo zijn dat er gewoon veel te weinig stroom wordt geproduceerd met dit winterlicht zodat er amper wordt geladen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie