Puntlassen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Puntlassen

Bericht door Bob »

Ik heb een puntlasser in mekaar gezet met als onderdelen een microwave-trafo waarvan ik de secundaire vervangen heb door 3 wikkelingen 32² cu soepele kabel .
Als ik een ijzeren nagel van 6mm tussen de draden zet van de secundaire smelt die door als boter.
Ik heb vervolgens twee koperen contacten gemaakt en hieraan mijn kabels door middel van kabelschoenen bevestigd.
Als ik nu tussen de twee contacten twee metalen plaatjes vast span om deze aan mekaar te lassen gebeurd er niks.
De lastijd word op de primaire ingesteld door een contactor die de stroom voorziet voor een instelbare tijd .
Wat doe ik verkeerd?
nemeg
Berichten: 649
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 19:40
Locatie: Asten. .. .. .

Bericht door nemeg »

Bij puntlassen gaat het er om hoeveel stroom er door de puntlas kan lopen.
Stel de overgangsweerstand bij de plaatjes is 0,01 ohm en de spanning is 3 volt dan loopt er een stroom van 3/0,01=300 ampere.
Er ontstaat dan een warmte vermogen van 300*300*0,01=900 watt.
( Deze getallen zijn verzonnen in werkelijk loopt er veel meer stroom. )
Als de plaatjes goed op elkaar geklemd zijn smelten ze aan elkaar.
Heb je nu voor en achter de puntlas extra weerstand zitten zoals overgangsweerstanden van schroefverbindingen of te dunne leidingen van gaat daar teveel vermogen in verloren om een goede puntlas te krijgen.
Dus zorg er voor dat je vanaf de trafo tot aan de puntlascontacten een zo laag mogelijke weerstand maakt.
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

Initieel heb ik dus stroom genoeg want de kepernagel smelt door als ik de blote kabels op de nagel klem.
Zou het dus aan de netheid van de plaatjes liggen of aan de druk waarmee ze tegen mekaar gedrukt worden?
Nu gebruik ik een "pince-grip" met op elke bek van de tang een rood-koperen punt,géisoleerd vastgezet, die dienst doet als laspunt
De kabels zijn elk in een kabelschoen gesoldeerd die vastgeschroeft zit op de laspunt én daarna nog eens is gesoldeerd.
Is er niet iets dat de weerstand tussen de plaatjes kan verminderen in de vorm van een vloeistof of zo?
nemeg
Berichten: 649
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 19:40
Locatie: Asten. .. .. .

Bericht door nemeg »

Hoe zit de kabel aan de trafo gemonteerd.
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

De secundaire bestaat uit een soepele kabel van 32² die 3x door de transfo is gestoken daar waar de originele wikkeling zat.
de uiteinden heb ik 50cm lang gelaten en daar zitten de kabelshoenen op.
Die zijn elk op een driehoekige koperen plaat,van 4x4cm zijde op 5mm dik, gevezen met een boulon van m6.
Ondanks de boulon heb ik de kabelschoen ook nog vast gesoldeerd op de plaat.
De driehoekige plaat is op één van de punten weggevijld zodat er een vierkantje verschijnt van 5x5mm,dat dienst doet als laspunt.
De punt zelf heb ik wat bol gevijld om het laskontakt zo klein mogelijk te houden.
Kan de kontaktoppervlakte een rol spelen misschien?
Ik zal er een tekeningetje van maken en doorsturen,een foto kan nu niet want ik zit bijna 5000km van huis.
nemeg
Berichten: 649
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 19:40
Locatie: Asten. .. .. .

Bericht door nemeg »

Kijk eens of die ijzeren nagel nog wil smelten tussen de contactpunten.
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

Goed idee maar dat kan niet nu,ben voor een maand weg van huis.
Word vervolgd. 8)
Plaats reactie