Reparatie Wega V 3840-2

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
robofreak
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 nov 2007, 17:07
Locatie: . .

Reparatie Wega V 3840-2

Bericht door robofreak »

Hoi,

Ik heb een mooie Wega V 3840-2 audio versterker, maar helaas is hij nu kapot. Ik dacht dat het een verloren zaak was (ik ben masterstudent werktuigbouwkunde, dus verder dan een introductie in basiscomponenten in een minor bij elektrotechniek ben ik nooit gekomen), maar nu blijkt dat we nog de originele kundendienstanleitung hebben, ofwel, het volledige schema én de PCB staat netjes uitgewerkt in een gebruiksaanwijzing. Deze is hier (dropbox link) te vinden. Het gaat (denk ik) mis in de NF Endstufen, pagina 7 en 10. De versterkerplaat zelf is naar eigen zeggen (d.w.z., logo op de printplaat) van Sony.

Het probleem begon als een plotseling hoorbare 50 Hz zoem, die langzaam weg-ebte totdat met een 'pop' de zoem weg ging en weer gewoon muziek uit de boxen kwam. Daarbij werden de transistoren in de laatste stage van de versterker nogal heet. Het probleem speelde zich allemaal in het linkerkanaal af (rechter kanaal had geen problemen). Ik heb toen alle soldeerverbindingen gecontroleerd en hier en, ook al leek alles goed, hier en daar wat bijgewerkt.
Vervolgens heb ik het transistorpaar wat heet werd vervangen: T110 en T111 in het schema (gezien ze beiden op hetzelfde koelblok zaten kon ik niet voelen welke het heetst werd), een 2SA671 en 2SC1061 (in tegenstelling tot wat de lijst voor Halbleiteranschlüsse zegt) door een moderne equivalent BD244C en complement.