Condensator vervangen van Kärcher Hogedrukreiniger

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Quant
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 8 sep 2017, 20:11

Condensator vervangen van Kärcher Hogedrukreiniger

Bericht door Quant »

Hallo allemaal,

Ik ben een ':?' noob in elektra, maar ben wel nieuwsgierig ernaar en doe gewoon wat ik wil doen ermee, maar nu...... .

Ik zit met een hogedrukreiniger zonder druk, condensator was hoogstwaarschijnlijk de oorzaak(was grijze massa uitgekomen en uitgehard).

Ik een nieuwe vervangende condensator besteld, maar bij de demontage was er iets meer eraf gegaan dan alleen de condensator, aangezien deze niet meer normaal te verwijderen was uit het bakje waar hij klem in zat. Ik heb dus geen voorbeeld hoe de bedrading precies zat! Helaas geen foto gemaakt van de beginaansluiting....dom dom dom. Ben nu bang dat ik de hogedrukreiniger meer kapot maak dan alleen de condensator, bij het opnieuw aansluiten ervan.

Nu heb ik dus 3 draden 230Vac (bruin, blauw en geel/groen)

en 4 draden die uit de elektro motor komen te weten bruin, bruin, wit en zwart, hier komt voor mij het vraagstuk dan;

Ik heb een condensator met 2 aansluitingen en een schakelaar (zou kunnen dat deze ook fungeert als gelijkspanningsrichter, maar dat weet i niet) met 4 aansluitingen en een aarde die aan het frame vastzit van de motor.

Ik heb de bedrading nu zitten; bruin (230Vac) op condensator en wit (electro motor) ook op de condensator.

En de blauwe "NUL" op de schakelaar met tevens zwart, bruin en bruin afkomstig van de elektro motor.

Als ik de stroom erop zou zetten en de schakelaar om zou draaien om de hogedruk reiniger aan te zetten, gaat hij dan met deze aansluiting werken en niet weet ik veel mijn elektro motor kapot maken?

Ik hoor graag van jullie, ik hoop dat iemand me kan helpen in ieder geval en me wat kan bijbrengen.

Groeten en alvast bedankt,


Quant :? :?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dat is zo bijna niet te doen. Zoek een servicemanual ofzo ervan.

Schakelaar heeft 4 aansluitingen dus schakelt dubbelpolig, zowel de nul als de fase.
De motorwindingen kan je uitmeten met een ohmmeter.
1 winding zit waarschijnlijk in serie met de condensator en de andere direct op de 230V.
Testen kan je doen met een 500W bouwlamp in serie met het apparaat zodat je niks opblaast.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Quant
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 8 sep 2017, 20:11

Bericht door Quant »

Hey hallo,

Bedankt voor je reactie, ik zal de aansluitingen met Ohm meter even meten om het beter in kaart te brengen, een goed idee. Ik zat zelf al die aaansluitngen te test met al de condensator aangesloten.

Ik had wel 3 aansluitingen gemerkt op de schakelaar, maar dan blijf ik zitten met de 2 lichtbruinen draden v/d electro motor en de donkerbruine van de netspanningskabel....

Nou mocht je me niet meer horen heb ik onder te hoge spanning gestaan :p

Nogmaals bedankt.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Als het een KA-motor is wordt hij zo aangesloten:


http://4.bp.blogspot.com/-zKgvCtBXWaQ/T ... l1123.jpeg
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie