Elektromotor (220V) aansluiten op 230 Volt

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Robbiedoes
Berichten: 2
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 12:46

Elektromotor (220V) aansluiten op 230 Volt

Bericht door Robbiedoes »

Ik heb een oude elektromotor gevonden, waarvan ik geen flauw benul heb waar die oorspronkelijk vandaan komt. Misschien dat iemand hier een dergelijke elektromotor herkent.
De benodigde spanning is 220V, zie specificaties op de bovenkant. De vraag is dan ook of ik deze direct kan aansluiten op 230V zonder enige problemen. Er zitten 2 aansluitingen op, maakt het daarbij nog uit in welke volgorde ik de fase en nul aansluit?
Bijlagen
Linksboven: specificaties van de elektromotor, rechtsboven: draden onder de motor, onder: twee aansluitingen
Linksboven: specificaties van de elektromotor, rechtsboven: draden onder de motor, onder: twee aansluitingen
compositie.jpg (328.51 KiB) 4665 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je mag die gewoon op 230V aansluiten. Het verschil is heel klein.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Robbiedoes
Berichten: 2
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 12:46

Bericht door Robbiedoes »

Bedankt voor je reactie smd_lover. Ik heb de elektromotor aangesloten op 230 volt en dat werkte prima. Als ik door de gleuven naar de spoel kijk zie ik wel wat vonken, maar dat schijnt wel gebruikelijk te zijn bij oudere elektromotoren. Echter wordt de elektromotor erg warm en op een gegeven moment kun je je verbranden als je de bovenkant wat langer vasthoudt. Zou dit te maken hebben met het hogere voltage en dat daardoor meer warmte gegeneerd wordt? Zou ik met een condensator een soort spanningsverdeler kunnen maken om het voltage wat te verlagen en hoe zou ik dat moeten doen?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dat motortje is maar 11 (!) Watt. Dus als de tandwielbak een beetje zwaar loopt zit je al aan dat vermogen :P
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie