Regelbare Wisselspanningsvoeding

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Regelbare Wisselspanningsvoeding

Bericht door cuypersk »

Voor het testen van enkele wisselspanningstoepassingen heb ik een regelbare AC voeding in elkaar gestoken dmv een variac met daar achter een trafo met sec. 48V~.
Deze werkt perfect en is mooi regelbaar.
Nu vraag ik me af of er op één of andere manier de mogelijkheid bestaat om de frequentie ook regelbaar te maken.
Aangezien het beide trafo's zijn op 50/60Hz vrees ik dat het niet kan.
Is hier een oplossing voor of kunnen de trafo's dit voor een bepaalde tijd wel aan?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De meeste trafo's kunnen dit wel hebben. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. heb je de specificaties van deze trafo. De leverancier kan je eventueel hiermee helpen.
Om een 50-60 Hz generator te maken moet je oa het vermogen weten wat je wil overbrengen. Je moet wel een zuivere sinusspanning aan bieden. Een motorregelaar is hiervoor in principe niet geschikt. Wanneer je vermogen "redelijk" is kun je een gewone versterker nemen en een toongenerator. Met een tranformator kun je dan naar de juiste uitgangsspanning toe. Ik heb ook wel een schema van een regelaar 50-60 Hz waar een pwm signaal uitkomt met daarachter een "sinus filter" zodat je een sinusspanning eruit krijgt, maar dan moet je da ding wel gaan bouwen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Dag Mat, bedankt voor de info.
Een signaalgenerator heb ik hier wel staan, daarmee kan ik sinus, tand en blokgolven genereren met een max. amplitude van 15V en enkele mAmps.
Het signaal zou dus flink moeten worden versterkt maar dat is niet zo simpel vrees ik.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dat signaal kan je met een audio versterker versterken.

Ik heb zoiets eens gemaakt met een microcontroller die een sinus pwm'd met een h-brug erachter. De pwm is 20 kHz, en de sinus kan met een potmeter rond de 50Hz worden geregeld. Schema en software heb ik nog wel maar het is wel veel werk om te bouwen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Als ik goed begrijp kan ik met mijn variac en trafo niet veel aanvangen als het gaat over de frequentie regelbaar maken?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Nee, het blijft immers 50Hz.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie