Hallo,
Voor met name de rc modelbouw heb ik een volautomatische variabele versnellingsbak ontwikkeld. Dit prototype is technisch klaar maar het 2e gedeelte van de gehele werking is dat de bak volledig elektronisch gestuurd dient te worden.
Het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak moet gemeten worden en met die gegevens dient de servo aangestuurd te worden, die de "rem" op de variabele versnellingsbak bediend.
Korte uitleg van de variabele versnellingsbak:
In de bak zit een soort differentieel (zelfde principe als een achteras van een auto) die met een rem bediend kan worden.
Staat de servo in de "ruststand" dan staat het diff op de rem. Als de aandrijfmotor draait, is het toerental van de ingaande as het zelfde als de uitgaande as.
Voorbeeld uit de praktijk:
Een mogelijkheid om deze bak te gebruiken is bij rc powerboaten. Deze boten hebben allemaal 1 rechtstreekse as van de motor die de prop (schroef) aan drijft. Er zijn veel verschillende factoren die de snelheid van de boot kunnen beïnvloeden, denk aan wind/stroming voor of tegen, helder of troebel water enzv. Vaak wordt er een prop gekozen waarmee de boot gemiddeld het beste presteert... Hier wil ik verandering in brengen!
Voorbeeld van wat ik graag zie gebeuren:
Stel een motor van een powerboat heeft een max toerental van 40000/min. Als het toerental (in vol gas positie, knuppel op de zender helemaal naar voren) tijdens het racen onder de 39000 rpm/min komt, dan pas moet de elektronica zijn werk doen.
Deze moet de servo aansturen om het diff te late slippen zodat er een vertraging ontstaat. De elektronica moet er dus voor zorgen dat in vol gas positie het toerental altijd boven de 39000 rpm/min blijft.
Alles minder als de vol gas positie van de zender hoeft de elektronica niets te regelen, en staat de servo dus in de ruststand en dus het diff op de rem.
Graag ontvang ik alle hulp zowel bij het bedenken van een oplossing alsmede het maken van de benodigde onderdelen. Ik heb namelijk geen verstand van Arduino/microcontroller enzv.
Met vriendelijke groeten,
Harry
[/img]
volledig elektronische gestuurde variabele versnellingsbak
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 10:51
- Locatie: Gelselaar
volledig elektronische gestuurde variabele versnellingsbak
- Bijlagen
-
- Test opstelling
- 20180131_122709 - kopie.jpg (122.82 KiB) 5190 keer bekeken
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 10:51
- Locatie: Gelselaar
Als de bak "half" op de rem staat ontstaat er een grote vertraging.
Volledig op de rem (ruststand) is de overbrenging gewoon 1 op 1, door de rem iets of veel los te laten onstaat er een kleine of grotere vertraging.
Je kan dus met de rem het diff veel of weinig laten slippen.
De vertraging is dus eindeloos...
Volledig op de rem (ruststand) is de overbrenging gewoon 1 op 1, door de rem iets of veel los te laten onstaat er een kleine of grotere vertraging.
Je kan dus met de rem het diff veel of weinig laten slippen.
De vertraging is dus eindeloos...
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 10:51
- Locatie: Gelselaar
Die iemand ben ik zelf waarschijnlijk... Ik ben met dit concept al jaren bezig en heb al eerder geprobeerd hulp te krijgen.
Van warmteproductie is bijna geen sprake want de slip hoeft nihil te zijn om een vertraging te krijgen.
Ben er van overtuigd dat dit gaat werken mits het met de juiste elektronica samenwerkt.
Ik zat zelf te denken aan lichtsluis toerenteller op de inputkant van de bak die het toerental meet. Met het elektronische gedeelte heb ik echt alle hulp nodig want ik kan geen arduino programmeren enzv.
Van warmteproductie is bijna geen sprake want de slip hoeft nihil te zijn om een vertraging te krijgen.
Ben er van overtuigd dat dit gaat werken mits het met de juiste elektronica samenwerkt.
Ik zat zelf te denken aan lichtsluis toerenteller op de inputkant van de bak die het toerental meet. Met het elektronische gedeelte heb ik echt alle hulp nodig want ik kan geen arduino programmeren enzv.