Hulp gevraagd Elektronica project

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Reinosoft
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 22:17
Locatie: Slochteren

Hulp gevraagd Elektronica project

Bericht door Reinosoft »

Hallo,

Ik ben als beginner bezig met een projectje, een nieuwe printplaat voor mijn klok, zodat deze elk uur een ander deuntje speelt.

Ik heb een elektronisch schema uitgetekend, de microcontroller al werkend. op zich werk alles alleen word niet altijd de spanning weer afgeschakeld.

de bedoeling van het schema is alsvolgt:

Elk uur geeft het uurwerk een zeer korte puls. deze puls laad de condensator op en zorgt dat het fotorelais gesloten wordt. via het overneem contact wordt de microcontroller opgestart. na het spelen van het deuntje wordt pin D8 naar 3.3v gebracht en word alles weer via de BC547 afgeschakeld. De spanning word naar 0v getrokken en het het foto-relais af.
(ipv een voltage regulator van 3.3v gebruik ik een Mini360 DC-DC Buck Converter Step Down Module die de spanning terugschroeft naar 3.3v.)

Nu gaat het opstarten van de klok goed, alleen het afschakelen niet.

als ik de 6v ingangsspanning op klem D8 zet zakt de spanning naar 0v
maar als ik de spanning achter de buckconverter haal gaat blijkbaar de transistor niet helemaal open. de spanning zakt wel een klein beetje, maar 5 op de 10x niet genoeg om het fotorelais uit te schakelen.

nu zou ik natuurlijk ipv een BC547 nog een fotorelais kunnen plaatsen, om het probleem op te lossen, maar ik zou graag willen weten waar het fout gaat.

Kan iemand mij helpen?

Vriendelijke groet,

Reinald Nijboer
Bijlagen
Electronic Schema_schema.jpg
Electronic Schema_schema.jpg (113.52 KiB) 3637 keer bekeken
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Waarom heb je een 22 uF elco aan D8 zitten?
Als het met 6 Volt op de D8 wel werkt en met de MCU niet, dan is de basisstroom voor de BC547 te laag.
Als je de 1K weerstand verlaagt naar b.v. 560 Ohm en nog eens kijkt hoe het dan reageert.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Reinosoft
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 22:17
Locatie: Slochteren

Bericht door Reinosoft »

Hoi Bertus,

Bedankt voor je reactie!

De condensator op D8 heb ik voor de zekerheid geplaatst. als uitgang D8 hoog komt, dient de schakeling spanningsloos gemaakt te worden, en de microcontroller af te vallen. deze puls wilde ik graag iets langer hebben. (ik heb de spanning op de base van de 547nog wel even voor de zekerheid gemeten. deze is rond de 0.8v)

Inmiddels heb ik het probleem na heel veel zoeken gevonden en weten op te lossen. ik gebruikte een buck converter om de spanning naar 3.3v te krijgen. deze heb ik vervangen voor een volt-regulator, en op advies van iemand anders
de andere condensator middels een diode geplaatst zodat deze de schakeling niet onnodig blijft voeden na afschakelen door D8
(bijgevoegd heb ik het aangepaste schema)

Bedankt voor je hulp en feedback.

Vriendelijke groet,

Reinald Nijboer
Bijlagen
Electronic Schema_schema.jpg
Electronic Schema_schema.jpg (113.19 KiB) 3551 keer bekeken
Plaats reactie