Hulp gevraagd Elektronica project

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Reinosoft
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 22:17
Locatie: Slochteren

Hulp gevraagd Elektronica project

Bericht door Reinosoft »

Hallo,

Ik ben als beginner bezig met een projectje, een nieuwe printplaat voor mijn klok, zodat deze elk uur een ander deuntje speelt.

Ik heb een elektronisch schema uitgetekend, de microcontroller al werkend. op zich werk alles alleen word niet altijd de spanning weer afgeschakeld.

de bedoeling van het schema is alsvolgt:

Elk uur geeft het uurwerk een zeer korte puls. deze puls laad de condensator op en zorgt dat het fotorelais gesloten wordt. via het overneem contact wordt de microcontroller opgestart. na het spelen van het deuntje wordt pin D8 naar 3.3v gebracht en word alles weer via de BC547 afgeschakeld. De spanning word naar 0v getrokken en het het foto-relais af.
(ipv een voltage regulator van 3.3v gebruik ik een Mini360 DC-DC Buck Converter Step Down Module die de spanning terugschroeft naar 3.3v.)

Nu gaat het opstarten van de klok goed, alleen het afschakelen niet.

als ik de 6v ingangsspanning op klem D8 zet zakt de spanning naar 0v
maar als ik de spanning achter de buckconverter haal gaat blijkbaar de transistor niet helemaal open. de spanning zakt wel een klein beetje, maar 5 op de 10x niet genoeg om het fotorelais uit te schakelen.

nu zou ik natuurlijk ipv een BC547 nog een fotorelais kunnen plaatsen, om het probleem op te lossen, maar ik zou graag willen weten waar het fout gaat.

Kan iemand mij helpen?

Vriendelijke groet,

Reinald Nijboer
Bijlagen
Electronic Schema_schema.jpg
Electronic Schema_schema.jpg (113.52 KiB) 3637 keer bekeken
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Waarom heb je een 22 uF elco aan D8 zitten?