Constante spanning omzetten in enkele puls

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Nissanwielmonteur
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 23:11
Locatie: Alphen aan den Rijn. .

Constante spanning omzetten in enkele puls

Bericht door Nissanwielmonteur »

Hallo


Mijn vraag is simpel, maar het antwoord denk ik niet.

Ik zoek een schakeling die als ik er constant spanning op zet na 1 seconde een puls afgeeft en eventueel ook bij uitschakelen wederom een puls geeft. (Dit laatste graag maar niet noodzakelijk)

De bedoeling is om uiteindelijk de drukschakelaar (pulstype) van de parkeersensoren te omzeilen. Deze schakelaar schakeld naar massa.

Bijgaand een schema van de schakelaar, de schakeling moet dus contact 1 en 2 na 1 sec heel even met elkaar verbinden als er een constante 12V op komt te staan. Als de spanning eraf valt wederom 1 keer heel even.
(Dus positie 16 van de sonar unit moet aan massa gelegd worden voor een halve seconde ofzo)

De gedachte erachter is dat ik dus met achteruit rijden met een aanhanger oid niet telkens de pieper van de sensoren hoor.
De pieper onderbreken geeft een foutmelding dus dat wil ik eigenlijk ook niet.

De puls bij uitschakelen (uit de R halen van de pook) zet de sensoren dus weer aan zodat de voorste gebruikt kunnen worden.

De schakeling via de achteruitrijdraad via de stekkerdoos kan ik zelf bedenken.
Deze is als volgt.
De standaard 13 polige kabelset heeft een achetruitrijsignaal op de stekkerdoos. Deze lus ik door met microswicht die ook in de stekkerdoos zit. Dan weer een draad terug naar binnen die de schakeling van 12V voorziet als de R ingeschakeld is.

Jullie vragen je misschien af of de kabelset deze functie zelf niet heeft. Het antwoord is dus nee, er staat ook heel duidelijk in de beschrijving dat de uitschakeling met de knop moet gebeuren.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk en kan iemand mij van een schema voorzien.

Bedankt alvast voor de aandacht.

Ton
Bijlagen
parkeer.png
parkeer.png (83.88 KiB) 3650 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Daarvoor kan je een HEF4538 nemen. Die heeft 2 one-shots.
Je kan de pulstijd instellen en hem ook zo instellen dat hij alleen op de flank reageert.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie