Nieuw project 1/350 enterprise 1701-A refit

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Nieuw project 1/350 enterprise 1701-A refit

Bericht door Kitty »

Hallo allemaal,
Ik ben zo'n 10 jaar van het beeldvlak verdwenen als gevolg van een TIA, waardoor ik de motorische controle kwijtraakte ove mijn linkerbeen en arm.
na jaren revalidatie en eindeloos oefenen, kan ik weer staan en kleine afstanden zonder hulpmiddelen lopen.
Wat echter nooit meer in orde komt is mijn linkerarm.
Na een paar jaar revalidatie en eindeloos oefenen heb ik nu beperkte controle over mijn linkerhand en arm.
Ik voel beide niet meer, dus geen terugkoppeling meer naar mijn hersenen. met mijn ogen dicht weet ik niet waar mijn hand is en wat hij doet.
als ik het zie kan ik wel tussen duim en wijsvinger iets vasthouden, zij het beperkt. manipulatie van een klein voorwerp is nagoenoeg onmogelijk.

Ik ben nu zo ver, dat ik weer aan het modelbouwen ben geslaan, en weer een grote Startrek Enterprise, de 1701-A refit deze keer.
het schip van Startrek V : The Final Frontier.
Daarvoor ben ik bezig met een 3D model te maken voor een shuttle bay, dat ik op de SLA printer kan maken, want het polar lights model heeft een interieur van de eerste film en dat is totaal anders dan van film 5.

ook het licht schema is anders, ik heb meer groepen nodig en buiten de orginele schakeling die Mat Janssen voor me ontworpen heeft, met een PIC die 16 groepen LEDs stuurt (waarvoor dank Mat), moet ik ook looplichten en verlichting in de shuttle bay realiseren.
De techniek staat ook niet stil en ik dacht deze keer een arduino mkr 1000 of 1500 te gebruiken. Die hebben een WIFI module aan boord en zijn relatief klein, kleiner dan een arduino.
De input kan ik dan vanaf een App op mijn GSM sturen, waardoor ik dus draadloos kan communiceren met de microcontroller en die arduino's hebben ook een lader voor een Lipo van 1 cel aan board, dus evt kan ik ook een adapter gebruiken en als die uit staat of niet is aangesloten werkt het hele zaakje ook nog vanaf de batterij.

Mijn focus ligt momenteel op dat shuttleontwerp en daarvoor heb ik een schakeling nodig die een looplicht van LEDs maakt, met een ietwat ingewikkeld schema
als + is Led aan en 0 is led uit moet het iets worden als : +++00+++00+++00+++00 en de hele reeks moet 1 positie opschuiven, waarbij de laaste positie naar de eerste gaat.
Ik moet daarvoor nanopoint leds gebruiken( 0402 series), die zijn 1 mm x 0,5 mm x 0,45 mm en de forward current van die dingen is 10 mA en forward voltage is 1.9 V voor de Amber kleur.
Dit natuurlijk met SMD componenten i.v.m. de beperkte ruimte onder de vloer van de shuttle bay.
Mogelijk moet ik het opsplitsen in 2 balken van 20 LEDs en weerstanden met een flex pcb of 21 draden verbonden met een separate controller (dit looplicht zal de enige functie daarvan zijn), het ding moet met een hoog/laag input aan en aan uit te zetten zijn.
de lichtbalkjes liggen over de lengte parallel met 2 cm tussen hun hartlijnen.
voor de schakeling maakt de fysieke grootte van de componenten niets uit, maar de ruimtebeperking dicteert gewoon SMD en zo min mogelijk onderdelen.

Nog iemand Ideeën?

Nog een toevoeging: ik denk dat ik iets moet doen met een 24 of 32bit shiftregister, die dingen heb je in 30 pins SOP package of 32 pin DIL, maar ik heb me in die materie nooit verdiept

groetjes,
Kitty
Laatst gewijzigd door Kitty op do 18 apr 2019, 11:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Met een ATmega328 (arduino) of een PIC1*F*** heb je voldoende uitgangen om elke led aan een uitgang te hangen via een weerstandje.
Dan ben je dus met 1 ic klaar en kun je alle kanten op qua looplicht effect.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

Het probleem is dat ik dan die atmega of pic moet programeren en weer een programmer moet bouwen. er is geen ruimte voor een 2e Arduino, zelfs niet voor voor een nano.
wat ik begrepen heb van bv een 32bit serieel naar parallel shiftregister, is dat ik 2 inputs nodig heb om daar een sequentie mee te maken. 1 input van een klok om het register te laten schuiven + 1 om de eerste LED aan of uit te zetten.
klok uit, eerste led aan of uit, klok aan en uit puls, daardoor shuift het register 1 op en staat weer stil, dan weer LED aan of uit en weer een klok aan en uit puls , eerste led aan of uit, klok aan en uit puls etc.
En die 2 inputs kan ik dus aan 2 outputs van de Arduino MKR 1000 of MKR 1500 hangen
Dan moet ik alleen een smd pcb met 2 x 20 0402 series LEDs , 2 x 20 weerstanden, een shiftregister en een paar condensators ontwerpen en maken.dat kan in een ruimte van ca 3 x 5 cm en met een PCB van 1.6 mm dik met 4 layers en de componenten zelf erop is dat iets van 8mm hoog en dat past onder de vloer van de shuttle bay.
Ik moet alleen dat looplicht creëren, met gebruik van zo weinig mogelijk outputs van de microcontroller die ik voor besturing gebruik. De besturing is al geregeld. daarvoor moet ik een sequentie voor 2 outputs van de Arduino programeren in een loop.
Tenminste, dat is wat ik begrijp van de werking van een shift register.
En het vermogen dat gedecipeerd wordt moet ik zo laag mogelijk houden onder die plastic vloer van 1.8 mm dik polystyreen vandaar dat een atmega met klok etc. alleen voor die twee rijen van 20 leds aan te sturen te veel van het goede is.
En dat is ook de reden voor die 0402 series LEDs, want die hebben een stroom nodig van 10 mA i.p.v. de normale 20 mA en zijn superklein.
alles om zo weinig mogelijk vermogen te diciperen
Less is echt more in dit geval. :)

De keuze voor een Arduino MKR 1000 of MKR 1500 is gebaseerd op het feit dat beide een WIFI module onboard hebben en kleiner zijn dan een gewone Arduino (en ook dat ze 32 bits zijn i.p.v. 8 bits) en met die afmetingen heb ik net genoeg ruimte elders in het model zonder dat de print te dicht bij het plastic komt en kan ik de zaak extern met mijn telefoon of laptop bedienen.
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

Ik heb twee CMOS 24-bits shiftregisters gevonden die dezelfde functie vervullen.
Het verschil tussen de 2 is de pin-layout en het feit dat de ene bij een clear alle parallelle outputs hoog maakt en de ander alle parallelle outputs laag maakt bij een clear.
Voor de andere pinnen geldt dat waarden en de werking identiek zijn.
Ook de max stroom op de outputs is gelijk(25mA bij 5V), almede het minimale en maximale voltage.
Als ik dus nanopoint LEDS ga gebruiken (0201 serie SMD LEDs van 10 mA), dan kan ik 2 leds met hun eigen weerstanden per output aansluiten, om zo 2 looplichten van 24 leds te creëren.
En dat alles vanuit 4 lijntjes vanaf een MPU te sturen.
Blijft nog de twijfel of ik wel een Arduino MKR met WIFI moet gebruiken.
Een Raspberry PI Zero WH is zelfs iets kleiner en er bestaat een kant en klare 16 poort digitale I/O kaart voor die je sandwitched met de raspberry.
programmeren is wat ingewikkelder, maar NOOBS en Raspbian (lite Linux versies hebben een ingebouwde SSH (dus een draadloze terminal vanuit een laptop of tablet), wat weer eenvoudiger is dan de Arduino, omdat je daarmee niks meer kunt veranderen als het model eenmaal klaar is en de besturingsprint dus niet meer bereikbaar.
Zijn er nog lui die ervaring hebben met de Raspberry Pi die me op weg kunnen helpen??
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

dit is wat ik tot zover heb
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

Ik ben aan het experimenteren geslagen met een Arduino 2560.
Ik heb dat ding geprogrammeerd om 1 led 0.5 seconden aan, 0.75 seconden en daarna weer aan te zetten etc. een 2e led gaat 1.08 seconden aan, dan 1.08 seconden uit, weer 1.08 seconden aan etc.

Nu moet ik nog een schakeling bedenken, waarmee ik de output meer stroom kan laten leveren om een hele groep leds aan te sturen.
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Misschien helpt de volgende pagina:
https://www.instructables.com/id/Drivin ... n-Arduino/

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

ik ben waarschijnlijk niet duidelijk geweest, ik bedoel dat ik meerdere groepen heb met elk hun eigen besturing (knipperen of fading in en uit) en kleur, dus geen rgb leds op een strip.

bv navigatie lichten die allemaal synchroon knipperen, dus ik moet bv 6 leds in dezelfde frequentie laten knipperen, dus 6 leds op 1 Arduino pin, daar moet dus een driver tussen. (uln 2004 of 2003, waarbij de 2003 de voorkeur heeft, vanwege de max stroom per output bij 5 volt).
Als ik voor een Arduino ga dan een MKR 1010 die op 3.3v werkt, maar wel een Vin van 5V heeft en onboard WIFI. dus een algemene voedingsspanning van 5V

Ik snap tot op de dag van vandaag niet hoe zo'n Darlington array werkt, dus hoe ik een hoge output van 3.3 V van de Arduino MKR 1010 kan gebruiken om op 1 pin via een uln 2003(of 2004) 6 leds aan te sluiten.
Die leds kunnen dus samen op 1 output van een Darlington met hun eigen voorschakelweerstand, maar wat moet er nog meer gebeuren?.

en dan zijn er nog de running lights die weer met een andere interval en dutycycle knipperen, maar wel allemaal synchroon, dus nog meer darlingtons.

om nog maar niet te spreken over allerlei delen van het model die door verschillende groepen leds belicht worden. in sommige gevallen wel 20 leds gestuurd door 1 output.

en dan nog een stuk of twee groepen die allemaal synchroon feller moeten worden en dimmen (pwm dus).

ik denk dat ik misschien wel 8 Darlington arrays over het hele model moet gebruiken omdat ik anders draadbundels van 40 draadjes of moet gaan leggen van het ene deel van het model naar het andere.


Ik weet alleen niet hoe ik die dingen moet aansluiten op een arduino pin, omdat ik gewoon niet begrijp hoe ze werken. het gaat me boven de spreekwoordelijke pet



:) :)
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Er is toch genoeg info te vinden over hoe een arduino pin werkt.
En dat RGB voorbeeld is ook een prima voorzet.
De principe-werking met een darlington is precies te vergelijken met de mosfet in het RGB voorbeeld.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Op het internet archive kun je ook de nodige Arduino boeken vinden.
Hier zijn een paar voorbeelden:
https://archive.org/details/pdfy--LpbPxUly33g2cjN
https://archive.org/details/ArduinoAndA ... EvilGenius
https://archive.org/details/PracticalAr ... ceHardware

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

Ik weet hoe een Arduino pin werkt, ik heb genoeg programmas geschreven voor een Arduino om leds aan en uit te schakelen, om een stijgende felheid of dalende felheid voor een led te maken(PWM)
Dat is niet het problem, zoals ik al zei.
Het probleem is dat je maar 1 of 2 LEDs kunt aansturen met 1 Arduino pin en als je 6 of 20 leds wilt schakelen of van een effect voorzien, dan moet je dus een circuit bouwen waarvan de ingang op de arduinopin wordt aangesloten en dat 6 of 20 of hoeveel uitgangen dan ook heeft, en dus kun je dan het beste Darlington arrays gebruiken, want dan kun je meerdere led+weerstand combinaties aan 1 uitgang van dat array hangen.

De Arduino kant is covered. het problem ligt hem nogmaals in de Darlington arrays, ik snap niet hoe die werken en dus ook niet hoe ik die moet aansluiten aan de uitgang kant.
Ik snap bijvoorbeeld niet hoe ik de 3,3v van de arduino MKR output pin met 1 zo'n darlington van dat array gebruik om een LED met voorschakelweerstand aan de 5 volt voeding (ook de voedingsbron voor betreffende arduino) te hangen.

die Darlingtons hebben alleen een Ground, geen Vcc. En hoe zit het met de 0,7 volt die je over een transistor verliest.

Ik heb god weet hoeveel artikelen gelezen over darlingtons en darlington arrays en ik begrijp het gewoon niet.

de arduino is geen probleem, maar ik heb niks aan 1 LED per output pin dan zou ik 5 arduino's nodig hebben, dat is waanzin.

Het probleem dat ik heb is terug te brengen naar een simpel probleem, ik heb een voeding van 5 V / 3A, daar op aangesloten zit een spanningsregelaar van 3.3V met een max stroom van 20mA, aan de 3.3v uit van die spanningsregelaar zit een schakelaar, waarvan de andere kant aan 6 paralel aangesloten LED/Weerstand combinaties voor 5 V moet komen. dat gaat dus niet rechtstreeks, daar moet een soort versterker tussen zodat die 6 LEDs die samen 120 mA trekken kunnen branden als de schakelaar wordt overgehaald.

daarvoor is het niet van belang hoe ik die 5V naar 3.3 v breng, alleen het deel dat achter die spanningregelaar en schakelaar zit is van belang, ik heb daar dus een 5V / 3A aansluitpunt, een aansluitpunt dat 3.3V met 20mA Max is en 6 LEDS met hun eigen voorschakelweerstand
daar moet dus een Darlington tussen i.v.m. de totale stroom.
als je zo'n situatie meerdere keren hebt, gebruik je dus darlington arrays heb ik begrepen.
Helaas snap ik niet hoe een darlington en dus ook niet hoe een darlington array werkt en is dat hoe dat deel er uit ziet dus een radsel voor me
helaas kan ik het niet beter uitleggen in tekst, dat zou visueel beter gaan, maar het forum accepteert geen bijvoegsels meer. de toevoegen knop doet niks, ofschoon ik die permissie heb en ik ben niet de enige die dat probleem heeft.
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je hoeft niet perse te weten hoe het werkt, gewoon aansluiten en gaan.

De led komt aan de plus, dus er zit inderdaad geen plus op de darlington-array.

http://www.bristolwatch.com/ele/darling ... ngton4.png

"motor" is bij jou leds+voorschakelweerstanden.
Omdat je met 3.3V aanstuurt vanuit de arduino neem je R1 = 1k.

Om inzicht te krijgen kan je hier de mosfet en de darlington simuleren:

http://www.falstad.com/circuit/
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

Dat schemaatje maakt me veel duidelijk. Het roept ook een vraag op:
hoe belangrijk is die basis weerstand?
De ULN 2003A heeft nl een ingebouwde basis weerstand op elke input van 2.7 Kilo Ohm.
De ULN 2004A heeft daar een ingebouwde weerstand van 10.5 Kilo Ohm

Kan ik die input van die ULN 2003A dan rechtstreeks aan een output pin van de Arduino MKR 1010 of een Arduino mega 2560 aansluiten?

m.a.w., wat is het effect als die basis weerstand te hoog is?
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Voor mosfets kun je onderstaand schema gebruiken:
https://postimg.cc/hXjgw7Ct

Als je stroom voor de leds onder de 200 mA blijft kunn je 2N7000's gebruiken:
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/2N7000-D.PDF

Als je een SMD fet wilt hebben kun je kijken voor een 2N7002:
https://assets.nexperia.com/documents/d ... 2N7002.pdf

Ik heb het plaatje maar bij postimage gepost.
https://postimages.org/

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

En dat gaat dus niet, vanwege de vele ruimte die je dan nodig hebt omdat ik dan zo'n 20 of meer mosfets in totaal ergens onder moet brengen en de printjes en weerstanden etc. nog maar niet te spreken over de kosten om een zooi printjes te laten maken, alleen het volume dat daarvoor nodig is beperkt de hele zaak al tot smd.
En dan nog heb ik waarschijnlijk geen ruimte in dat plasic model en de warmte zou waarschijnlijk het hele ding vervormen omat er van 12V teveel warmte geproduceerd wordt omdat sommige dingen op 5v moeten draaien dus dan moet ik alweer een spanningsregelaar toevoegen

die ULN 2003A's die hebben 7 darlingtons en ik heb begrepen dat je de uitgangen van de Arduino MKR 1010 recht aan een ingang van dat array kunt prikken, maar bij een uln 2003A kun je dan bij 3.3V in max iets van 320mA van een uitgang van de darlingtons bij 5V halen.

je zou zelfs een 2004A kunnen gebruiken, maar dan is bij 3.3v van de arduino pin de max stroom 125 mA van een uitgang van het darlington array.


tenminste, dat haal ik uit de datasheet van die dingen
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Als ik het datasheet van de ULN's bekijk, komt alleen de ULN2003 in aanmerking.
De andere hebben een te hoge ingangs spanning.
www.ti.com/lit/ds/symlink/uln2003a.pdf
Voor SMD moet je de ULN2003NS voor SOP of ULN2003PW voor TSSOP.

Houd er wel rekening mee dat de spanningsval door de Vce(sat) van een darlington veel hoger is dan de spanningsval door de Vds van een mosfet, door de lage Rds.

Een andere chip die je zou kunnen gebruiken is de TLP7407LA:
https://www.allaboutcircuits.com/news/s ... struments/
Dat is een array van mosfets i.p.v. darlingtons.
www.ti.com/lit/ds/symlink/tpl7407l.pdf

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

Daar heb je gelijk in, de 2004A kan niet, omdat die als minimum 5v op de ingang wil hebben.De 2003A werkt al bij ca 2V op de ingang, maar dan kun je 125 mA max van de uitgang trekken.
Bij 3.V ingang is dat ca 325 mA per uitgang (ofteewel 16 LEDS parallel)

Zo'n mosfet array zou wel ideaal zijn, ware het niet dat die alleen in SMD bestaan en ik ben niet in staat daar een behoorlijk printje voor te maken vanwege de kosten voor een oventje voor reflow met hete lucht circulatie, degelijke temperatuur regeling en een timer die meer dan 1 uur werkt.
Een gewoon convectie oventje om een pizza slice op te warmen is niet voldoende.
En gewoon het feit dat ik beperkte mobiliteit in mij handen heb maakt het onmogelijk om dat kleine smd spul te plaatsen of met de hand te solderen.
wil het overigens echt interessant zijn dan moet je wel pcb's in 4 layers hebben anders is de ruimtebesparing nihiel. en dan zijn de kosten voor het laten maken van pcb's vele malen hoger dan voor 2 layers.
Als ik zelf wil solderen etc dan ben ik beperkt tot DIL behuizingen en standard weerstandjes etc.
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Hier is een mosfet array in DIP16 zoals de ULN2003, de TBD2003:
https://toshiba.semicon-storage.com/inf ... ?did=29886

De voordelen van mosfet met dezelfde aansluitingen van de ULN2003.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

bedankt Bertus.

een goed alternatief voor de uln 2003, omdat ie meer stroom kan uitvoeren met een lager input voltage, wat gunstig is als je een Arduino mkr1010 gebruikt of een raspberry pi zero, die beiden op 3.3 volt draaien, dus ook een lager output voltage hebben bij HIGH. en de chip zelf verbruikt ook minder vermogen dan de uln2003

Toen ik de datasheet van dat ding opzocht, kwam ik ook nog de tbd62083 tegen, dat is hetzelfde ding, maar dan met 1 transtor meer, dus 8 inputs en 8 outputs, dus 18 pens i.p.v. 16, maar verder gelijk aan die tbd62003, dus hoef ik waarschijnlijk 1 ic minder te plaatsen.

Ze zijn nog goedkoper dan de ULN2003A ook :)

Ik heb er gelijk maar 20 besteld om wat mee te experimenteren. :)
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

Hier is een tekening van 1 van die 8 circuits binnen de TBD62083A(7 bij de TBD62003a) omdat attachment weer zou werken.
ik heb daar nog een vraagje over :
die Common, van wat ze mij ooit geleerd hebben moet je zo'n aansluiting niet in het luchtledige laten zweven, dus wat moet daar mee gebeuren?
Bijlagen
interne werking TBD62083A
interne werking TBD62083A
Toshiba TBD62083A klein.png (146.75 KiB) 37828 keer bekeken
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

En nog een tip, ik weet niet in welke rubriek die thuishoort.
Deze ic's kon ik niet bij digikey of mouser krijgen, en bij mijn zoektocht waar dan wel, kwam ik uit bij Arrow Electronics
dat is eigenlijk een engels bedrijf met hun hoofdkwartier in duitsland, maar voor particuliere klanten verwijzen ze naar hun site arrow.com

het leuke van die site is dat een hoop free shipping is naar Nederland, met dhl notabene (ze zitten met hun magazijn in Reno, Nevada) :)

ze berekenen de BTW ook, die moet je ook betalen, maar aangezien ze van Reno naar Leipzig vliegen en daar de douane verrichtingen doen, scheelt het een hoop poespas omdat de rest van het transport binnen Europa plaatsvindt en de btw al is afgedragen.

een aantal ic's die ik nagekeken heb waren allemaal zo'n beetje dezelfde prijs als bij digi-key of mouser, maar free shipping :)
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

De common is nodig bij inductieve lasten. Die gaat aan de belasting en de plus.
De clamp-diode kan dan de fet beschermen tegen de spanningspiek die geproduceerd wordt bij afschakelen van de belasting.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

ah, dus als je hem al ergens aansluit, dan aan de plus, omdat die clamp diodes intern al aan de outputs van die ic's zitten. of het nodig is? ik weet het niet die dingen kunnen 50V op de outputs aan dus bij 5 V zal het niks uitmakenbehalve mischien een spanningsval van 0.7 volt die een diode veroorzaakt (ik weet niet of dat klopt, maar dat hangt me bij van 45 jaar geleden toen ik mijn A-machtiging haalde, maar ik doe eigenlijk niks meer aan electronica de afgelopen 25 jaar).

bijgevoegd trouwens een schemaatje van Kicad, om een groot aantal LEDS op 2 groepen aangestuurd door een Arduino mega te laten knipperen met verschillende intervals en dutycycles op elke pin.

ik ben nu bij 20 LEDS per pin (zowel op pin 17 als 18 ) en ik meet geen extra warmte van het array dat ding blijft netjes op omgevings temperatuur.


van die verschillende intervals en dutycycles op een kleine ruimte wordt je overigens wel totaal gestoord :lol:
Bijlagen
TBD62083APG aan Arduino Mega.png
TBD62083APG aan Arduino Mega.png (92.46 KiB) 37730 keer bekeken
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Als je een hogere voedingsspanning beschikbaar hebt kun je meerdere leds in serie zetten. Dat spaart uitgangen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Kitty
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 1:13
Locatie: Eindhoven. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Kitty »

Ik heb maar 5V ter beschikking en op een paar rode en groene LEDs voor de navigatielichten na zijn alle LEDs wit, warm wit of blauw en hebben allemaal een operatineel voltage van 3.2V met een stroom van 20mA volgens de specs.

nu draait alles nog op 5V, maar als ik een Arduino mkr 1010 wifi gebruik, die nog wat kleiner is, dan moet ik toch terug naar 3.3V voedingsspanning :)


wat weer gunstig is voor de warmteontwikkeling, bij 5V moeten een stuk of 80 weerstanden 1.8v deciperen in warmte, 1 voor elke led.

Wat weer een positief gevolg is van de lage 3.3V spanning van die kleine arduino's. nl. minder warmte binnen in het plastic model :)
Er bestaan 3 types mens op de wereld: Zij die kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen.

Live Long And Prosper
Plaats reactie