Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Nieuw project 1/350 enterprise 1701-A refit

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Digitaal
Auteur Bericht
Kitty

BerichtGeplaatst: Wo 10 Apr 2019, 15:53    Onderwerp: Nieuw project 1/350 enterprise 1701-A refit Reageer met quote

Hallo allemaal,
Ik ben zo'n 10 jaar van het beeldvlak verdwenen als gevolg van een TIA, waardoor ik de motorische controle kwijtraakte ove mijn linkerbeen en arm.
na jaren revalidatie en eindeloos oefenen, kan ik weer staan en kleine afstanden zonder hulpmiddelen lopen.
Wat echter nooit meer in orde komt is mijn linkerarm.
Na een paar jaar revalidatie en eindeloos oefenen heb ik nu beperkte controle over mijn linkerhand en arm.
Ik voel beide niet meer, dus geen terugkoppeling meer naar mijn hersenen. met mijn ogen dicht weet ik niet waar mijn hand is en wat hij doet.
als ik het zie kan ik wel tussen duim en wijsvinger iets vasthouden, zij het beperkt. manipulatie van een klein voorwerp is nagoenoeg onmogelijk.

Ik ben nu zo ver, dat ik weer aan het modelbouwen ben geslaan, en weer een grote Startrek Enterprise, de 1701-A refit deze keer.
het schip van Startrek V : The Final Frontier.
Daarvoor ben ik bezig met een 3D model te maken voor een shuttle bay, dat ik op de SLA printer kan maken, want het polar lights model heeft een interieur van de eerste film en dat is totaal anders dan van film 5.

ook het licht schema is anders, ik heb meer groepen nodig en buiten de orginele schakeling die Mat Janssen voor me ontworpen heeft, met een PIC die 16 groepen LEDs stuurt (waarvoor dank Mat), moet ik ook looplichten en verlichting in de shuttle bay realiseren.
De techniek staat ook niet stil en ik dacht deze keer een arduino mkr 1000 of 1500 te gebruiken. Die hebben een WIFI module aan boord en zijn relatief klein, kleiner dan een arduino.
De input kan ik dan vanaf een App op mijn GSM sturen, waardoor ik dus draadloos kan communiceren met de microcontroller en die arduino's hebben ook een lader voor een Lipo van 1 cel aan board, dus evt kan ik ook een adapter gebruiken en als die uit staat of niet is aangesloten werkt het hele zaakje ook nog vanaf de batterij.

Mijn focus ligt momenteel op dat shuttleontwerp en daarvoor heb ik een schakeling nodig die een looplicht van LEDs maakt, met een ietwat ingewikkeld schema
als + is Led aan en 0 is led uit moet het iets worden als : +++00+++00+++00+++00 en de hele reeks moet 1 positie opschuiven, waarbij de laaste positie naar de eerste gaat.
Ik moet daarvoor nanopoint leds gebruiken( 0402 series), die zijn 1 mm x 0,5 mm x 0,45 mm en de forward current van die dingen is 10 mA en forward voltage is 1.9 V voor de Amber kleur.
Dit natuurlijk met SMD componenten i.v.m. de beperkte ruimte onder de vloer van de shuttle bay.
Mogelijk moet ik het opsplitsen in 2 balken van 20 LEDs en weerstanden met een flex pcb of 21 draden verbonden met een separate controller (dit looplicht zal de enige functie daarvan zijn), het ding moet met een hoog/laag input aan en aan uit te zetten zijn.
de lichtbalkjes liggen over de lengte parallel met 2 cm tussen hun hartlijnen.
voor de schakeling maakt de fysieke grootte van de componenten niets uit, maar de ruimtebeperking dicteert gewoon SMD en zo min mogelijk onderdelen.

Nog iemand Ideeën?

Nog een toevoeging: ik denk dat ik iets moet doen met een 24 of 32bit shiftregister, die dingen heb je in 30 pins SOP package of 32 pin DIL, maar ik heb me in die materie nooit verdiept

groetjes,
Kitty

Live Long And Prosper

Laatst aangepast door Kitty op Do 18 Apr 2019, 11:34, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Wo 10 Apr 2019, 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Met een ATmega328 (arduino) of een PIC1*F*** heb je voldoende uitgangen om elke led aan een uitgang te hangen via een weerstandje.
Dan ben je dus met 1 ic klaar en kun je alle kanten op qua looplicht effect.
Kitty

BerichtGeplaatst: Vr 12 Apr 2019, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is dat ik dan die atmega of pic moet programeren en weer een programmer moet bouwen. er is geen ruimte voor een 2e Arduino, zelfs niet voor voor een nano.
wat ik begrepen heb van bv een 32bit serieel naar parallel shiftregister, is dat ik 2 inputs nodig heb om daar een sequentie mee te maken. 1 input van een klok om het register te laten schuiven + 1 om de eerste LED aan of uit te zetten.
klok uit, eerste led aan of uit, klok aan en uit puls, daardoor shuift het register 1 op en staat weer stil, dan weer LED aan of uit en weer een klok aan en uit puls , eerste led aan of uit, klok aan en uit puls etc.
En die 2 inputs kan ik dus aan 2 outputs van de Arduino MKR 1000 of MKR 1500 hangen
Dan moet ik alleen een smd pcb met 2 x 20 0402 series LEDs , 2 x 20 weerstanden, een shiftregister en een paar condensators ontwerpen en maken.dat kan in een ruimte van ca 3 x 5 cm en met een PCB van 1.6 mm dik met 4 layers en de componenten zelf erop is dat iets van 8mm hoog en dat past onder de vloer van de shuttle bay.
Ik moet alleen dat looplicht creëren, met gebruik van zo weinig mogelijk outputs van de microcontroller die ik voor besturing gebruik. De besturing is al geregeld. daarvoor moet ik een sequentie voor 2 outputs van de Arduino programeren in een loop.
Tenminste, dat is wat ik begrijp van de werking van een shift register.
En het vermogen dat gedecipeerd wordt moet ik zo laag mogelijk houden onder die plastic vloer van 1.8 mm dik polystyreen vandaar dat een atmega met klok etc. alleen voor die twee rijen van 20 leds aan te sturen te veel van het goede is.
En dat is ook de reden voor die 0402 series LEDs, want die hebben een stroom nodig van 10 mA i.p.v. de normale 20 mA en zijn superklein.
alles om zo weinig mogelijk vermogen te diciperen
Less is echt more in dit geval. Smile

De keuze voor een Arduino MKR 1000 of MKR 1500 is gebaseerd op het feit dat beide een WIFI module onboard hebben en kleiner zijn dan een gewone Arduino (en ook dat ze 32 bits zijn i.p.v. 8 bits) en met die afmetingen heb ik net genoeg ruimte elders in het model zonder dat de print te dicht bij het plastic komt en kan ik de zaak extern met mijn telefoon of laptop bedienen.

Live Long And Prosper
Naar boven
Kitty

BerichtGeplaatst: Do 18 Apr 2019, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb twee CMOS 24-bits shiftregisters gevonden die dezelfde functie vervullen.
Het verschil tussen de 2 is de pin-layout en het feit dat de ene bij een clear alle parallelle outputs hoog maakt en de ander alle parallelle outputs laag maakt bij een clear.
Voor de andere pinnen geldt dat waarden en de werking identiek zijn.
Ook de max stroom op de outputs is gelijk(25mA bij 5V), almede het minimale en maximale voltage.
Als ik dus nanopoint LEDS ga gebruiken (0201 serie SMD LEDs van 10 mA), dan kan ik 2 leds met hun eigen weerstanden per output aansluiten, om zo 2 looplichten van 24 leds te creëren.
En dat alles vanuit 4 lijntjes vanaf een MPU te sturen.
Blijft nog de twijfel of ik wel een Arduino MKR met WIFI moet gebruiken.
Een Raspberry PI Zero WH is zelfs iets kleiner en er bestaat een kant en klare 16 poort digitale I/O kaart voor die je sandwitched met de raspberry.
programmeren is wat ingewikkelder, maar NOOBS en Raspbian (lite Linux versies hebben een ingebouwde SSH (dus een draadloze terminal vanuit een laptop of tablet), wat weer eenvoudiger is dan de Arduino, omdat je daarmee niks meer kunt veranderen als het model eenmaal klaar is en de besturingsprint dus niet meer bereikbaar.
Zijn er nog lui die ervaring hebben met de Raspberry Pi die me op weg kunnen helpen??

Live Long And Prosper
Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Digitaal Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: