piekspanning vrachtwagen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Melvinavm
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 apr 2019, 20:18
Locatie: dronten

piekspanning vrachtwagen

Bericht door Melvinavm »

hallo allemaal

even een vraagje ik heb in mijn vrachtwagen rode led buislampen als binnenverlichting nu zijn er al 2 spontaan in rook opgegaan ik vermoed door piekspanning hoe kan ik dat het beste voorkomen het liefst een simpele goedkope oplossing

alvast bedankt
mvg melvin
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Afhankelijk van de gebruikte voedingsspanning kies je een varistor van 12 of 24 volt (b.v. S10K11 voor 12 volt systemen of een S20K20 voor 24 volt systemen) en die zet je dan dicht bij de aansluiting van de led verlichting.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Melvinavm
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 apr 2019, 20:18
Locatie: dronten

Bericht door Melvinavm »

goedemorgen bedankt voor je reactie het is voor een 24v 5w lampje moet ik dan die 20 20 gebruiken hoe kom ik daar achter? en weet je nog een nette manier om dat in te bouwen ?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je moet inderdaad de S20K20 gebruiken en zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt van de lamp. Hoe in te bouwen mag je helemaal zelf kiezen en uitzoeken. Het is een losse component en met een beetje fantasie moet zo iets lukken door de meeste handige mensen. Ben je dit niet, dan even op zoek gaan in de buurt. :)
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie