Hoe werk drukknop electrische weegschaal ?

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Hoe werk drukknop electrische weegschaal ?

Bericht door GW »

Dag, heb weegschaal waar de aan knop niet van werkte. Zoals mij leek op het printplaatje waar een plastic knop tegenaan drukt verbind die twee koperen gedeelten die dmv soort hark vorm vlak naast elkaar liggen (dus net als twee harken die je tegenover elkaar in elkaar steekt, zonder dat de één de ander raakt). Maar gezien de knop van plastic is met een soort zwart stipje (wat het gedeelte is die contact met de print maakt) snap ik niet hoe dan contact zou moeten ontstaan, dus vermoeden dat toch soort zelfde schema eronder zit en echt door de druk dat die daarmee contact maakt misschien ? Hoe ook nu was het koper er afgesleten, en de knop werkte dus niet, was te klein om precies die baantjes een soldeer lijntje te leggen, als oplossing heb ik geprobeerd om eerst rest ook af te schuren, en daarna ook vanaf de tegenpolen wat grover een soldeer oppervlakje te maken op zo'n manier waar de knop de printplaat raakt de twee gesoldeerde delen vlak tegen elkaar, maar zo dat ze elkaar net niet raken dus) tegen elkaar liggen.
Maar als de knop er tegenaan komt gebeurt er niks. De stukken soldeer zijn wel een stuk dikker dan hoe het origineel er op zat. misschien dat er mee te maken ? Maar of iemand hier een idee erover heeft misschien. Als ik met een natte vinger over het gedeelte ga, zonder de op gesoldeerde delen, dan kan ik de weegschaal nog wel aanzetten, op zich leuk, misschien zegt dat ook nog iets, ik weet niet. Dat was mijn vraagje ff.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Het zwarte stukje dat op de print drukt is van geleidend rubber.
Het kan zijn dat het rubbertje of de printplaat vervuilt is.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Bericht door GW »

Wilde net bij zeggen. Reparatie gedaan er van uitgaand dat zwarte stip geleidend soort iets is, en ja dus. Zal solderen toch iets verkeerd gedaan hebben misschien, als toch echt werkt met principe van, dat de rubber zwarte stip het circuit sluitend maakt. Eentje voor op stapel eerst maar.
Plaats reactie