HFD2/012-S-L2-D maar dan solid state

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Norway13
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 mar 2020, 9:11
Locatie: heerhugowaard

HFD2/012-S-L2-D maar dan solid state

Bericht door Norway13 »

Goedemorgen.
Ik ben geintresseerd in elektronica en maak af en toe eenvoudige schakelingetjes voor m'n modeltreinbaan. Ik heb me op dit forum aangemeld omdat ik veel leuke zaken voorbij zie komen waar ik veel lering uit kan trekken.

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem.

Ik wil een schakeling maken met een bistabiel relais met dubbele spoel. Ik gebruik hiervoor nu de Viessmann 5551 maar die relais geven een behoorlijke "klap" bij omschakelen.
Een vervangend relais zou de HONGFA HFD2/012-S-L2-D kunnen zijn, maar zijn die stiller? Of is er zoiets misschien als een solid state uitvoering op de markt?
Als spoelspanning heb ik 16,5 VDC voor handen, schakelspanning zou 2 a 3 amp moet kunnen zijn.

Indien er iemand is die me met de juiste hard ware en uitvoering schema mij op weg kan helpen zou mijn dank groot zijn.

theo
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Misschien kun je dat elektronisch doen maar het ligt eraan wat je moet schakelen en of het gescheiden moet zijn.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Norway13
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 mar 2020, 9:11
Locatie: heerhugowaard

Bericht door Norway13 »

OK, zal het proberen nader toe te lichten.

De treinsoftware genereerd een puls van 16,5 VDC die het relais (de Viessmann 5551) omzet zodat het wisselcontact A gemaakt wordt en blijft staan in die stand tot dat er weer een puls komt en het relais weer omgaat en dan het wisselcontact B gemaakt wordt. Dat werkt prima met de 5551, alleen maakt die 5551 een vreselijke klap bij omschakelen. Hiervoor zoek ik dus iets geluidsarmrs.

theo
Plaats reactie