12V Led dimmen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Sa_reno
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 12:54
Locatie: Wijk bij Duurstede

12V Led dimmen

Bericht door Sa_reno »

Hi,

Wellicht een vreselijke NOOB vraag maar toch.

Ik heb een aantal 12V leds die ik minder fel wil laten branden. Simpelweg 5V erop zetten werkt niet. De lamp gaat pas branden bij zon 10V.

In mijn pogingen heb ik reeds een 10K pot meter verknalt.

Is er dan toch een andere manier waarop ik dit voor elkaar kan krijgen met weerstanden?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Wat voor leds zijn dat precies?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Sa_reno
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 12:54
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door Sa_reno »

Ik moest even zoeken. Ik had deze dingen per ongeluk besteld;

https://nl.aliexpress.com/item/32911286 ... 4c4d7sjckY

Ik heb ansich wel 12V aan boord van mijn RC spullen maar het licht is gewoon echt te fel.

Ook heb ik wat berekeningen gedaan maar dan kom ik niet weg met gewone 1/4Watt weerstanden. Althans, denk ik.
Sa_reno
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 12:54
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door Sa_reno »

Ook kan ik ze wellicht gebruiken op mijn 3D printer maar dan nog, 1500mA is best erg veel.

Hoe kan ik ze toch laten branden maar dan met bv 100mA?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Eigenlijk moet je daar een led driver voor gebruiken, die levert een bepaalde stroomsterkte aan de led.
Maar je zit met je 12V voeding best dicht in de buurt van de Uf van de led.
100 mA moet gewoon kunnen met een weerstand.
Welke weerstandswaarde precies kan je niet berekenen omdat je de curve van de led niet weet.
Met een 2Watt weerstand moet het wel kunnen.
Om de weerstandswaarde te vinden kun je kortstondig testen met 1/4 W weerstandjes.
Ik zou beginnen met 10 Ohm.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

De product omschrijving is nogal verwarrend, maar deze LED cobs moet je met een stroombron aansturen, de spanning stelt zich dan vanzelf in.

Nu zit de werkspanning bij max power hoger dan 12V dus met 12V heb je waarschijnlijk geluk dat op 12V de power binnen de max blijft.

Je kan met pwm dimmen, bijvoorbeeld met deze schakeling: https://www.circuitsonline.net/schakeli ... eling.html
Plaats reactie