Actief weerstand van spoel meten en aansturen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
PeterV
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 15:20
Locatie: . .

Actief weerstand van spoel meten en aansturen

Bericht door PeterV »

Hallo,

Ik zou graag actief een spoel aansturen met PWM op basis van de weerstand ervan.
Nu staan er op internet genoeg voorbeelden hoe je weerstand kan meten met een Arduino en daar worden altijd direct de pins van de Arduino gebruikt.

Maar hoe kan ik de weerstand van een spoel meten waar spanning op staat en dus nog al wat stroom ±5A door kan lopen, zonder dat ik de Arduino in gevaar breng.

Alvast bedankt

Peter
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Met een labvoeding 1A er doorheen laten lopen. Dan de spanning over de spoel meten met een digitale meter. Dat is dan gelijk aan de weerstand volgens de wet van Ohm.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
PeterV
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 15:20
Locatie: . .

Bericht door PeterV »

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Het meten van de spoel is niet het probleem. Het probleem is dat de spoelen variëren in weerstand van ±0.7 tot 2 ohm. En ik niet iedere keer de software wil/kan aanpassen. Er moet dus een meting in de Arduino plaats vinden die resulteert in een waarde waar ik de spanning/stroom op kan aanpassen.

Peter
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dan moet er een schakeling tussen de Arduino en de spoel.
Zonder verdere gegevens is daar niets over te zeggen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

1 mogelijke manier:
Je kan een pwm waarde instellen die altijd veilig is, hiervan meet je eenmalig de spanning. Deze waarde onthoud je en zet je later als parameter in je programma.
Met deze waarde start je dan op, vervolgens ga je de stroom meten (bijvoorbeeld met https://www.pololu.com/product/4030 ). Nu kan je de weerstand uitrekenen aangezien de spanning en stroom gekend zijn. R=U/I
Met de berekende waarde kan je dan naar je gewenste pwm waarde omschakelen.
Plaats reactie