Een electronische regelbare weerstand.

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Pee_Luykx
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 17:32

Een electronische regelbare weerstand.

Bericht door Pee_Luykx »

Ik heb een vraagje. Bestaat er een elektronische regelbare weerstand. Het zit zo. ik wil een servo motor aansturen maar ik zou ook graag de snelheid willen regelen vanop een afstand. daarom wil ik geen vaste potentiometer gebruiken.

Ik ben bezig met het volgende te ontwerpen.
Ik kan een servo motor aansturen met mijn computer. (printerpoort) Maar ik zou graaag de snelheid ook willen aansturen. Ik kan dit doen met een potmeter, maar is er geen manier om dit ook elektronisch aan te sturen?

Péé[/i]
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Een servo motor is niet ontworpen om continu te draaien en ik begrijp dan ook het nut niet om zijn snelheid te regelen. Dus graag wat meer uitleg over het geen u hiermee wil verwezenlijken. Misschien zijn er wel andere electronische mogelijkheden om hetzelfde resultaat te bereiken.
Hieronder enkele bedenkingen:
-Een beproefde manier om de snelheid bij gelijkstroommotoren te regelen is de PWM ( puls breedte modulatie ), maar ik ben niet zeker dat dit systeem bruikaar is met servo motoren. Er bestaan echter nog andere technieken zoals het wijzigen van de voedingsspanning.
- Wat verstaat u onder afstandsbediening? Draadloos of met kabel? U maakt gewag van computerbediening: in ieder geval zal iets het bevel moeten geven tot snelheidswijziging. Is dit reeds bekend? Heeft u reeds een idee wat de computer moet besturen?
- Voor het ontwikkelen van een electronische schakeling moeten de INPUT en de OUTPUT duidelijk omschreven worden.
Pee_Luykx
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 17:32

Bericht door Pee_Luykx »

Ik zal zeggen wat de bedoeling is. ik heb de motor van een auto op afstandbediening genomen en een onderstel gemaakt. met mijn printerpoort stuur ik een relais aan, die zegt of het motorje draaid of niet.
(de software heb ik al geschreven voor mijn relais)
Nu had ik nog graag de snelheid geregeld waarmee het motortje draaid.
Dit zou ik uiteraard ook met mijn printerpoort en softwarematig willen aansturen. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. als er nog vragen zijn, stel ze gerust.

Als ik nu mijn motortje aanstuur dan rijd hij, maar veel te snel. Ik heb ondervonden wanneer ik er een zwakkere batterij op aansluit, da hij trager rijd. vandaar ik aan een regelbare weerstand dacht. ( ik weet niet of dit juist geredeneerd is, ben namelijk nog een leek in dit soort zaken.) :-)
alvast bedankt
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ik weet nog altijd niet wat het uiteindelijke doel is.
U spreekt van een modelauto aangestuurd vanaf een PC.
Werkt dit met afstandsbediening?
Graag een schema (mag ook een blokschema zijn) vanaf de printerpoort tot aan de motor en een korte beschrijving van het computersignaal.
Pee_Luykx
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 17:32

Bericht door Pee_Luykx »

het gaat niet zo zeer om het autotje, het gaat meer om het motortje. Ik stuur een 1 op een databit van een printpoort naar buiten. Hier door gaat een transistor geleiden en zal mijn relais in de aan toestand komen waardoor het motortje zal draaien. Wanneer ik een 0 naar buiten stuur gaat mijn motortje stoppen.
Kan ik op een ander datapin zodanig iets maken zodat ik de snalheid van mijn motortje kan regelen? Ik hoop dat dit voldoende zal zijn. anders probeer ik het nog eens :-). u bent in ieder geval al heel hard bedankt voor al uw moeite.
greetz péé
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Nu kan ik volgen.
Uw probleem is oplosbaar maar spijtig genoeg niet op een eenvoudige manier.
U kunt bijvoorbeeld 4 databits gebruiken. De binaire inhoud ervan kunnen de decimale getallen van 0 tot 15 zijn ( dus 16 mogelijke levels om de snelheid te regelen).
De informatie in de databits wordt eerst in een spanning, die dus evenredig zal zijn met de gekozen snelheid, omgezet.
Deze veranderlijke spanning zal een maat zijn voor de breedte van een pulsenreeks (creatie van puls-breedte-modulatie ). Na versterking dienen deze pulsen als voeding voor het motortje.

Puls breedte modulatie is de aangewezen manier om de snelheid van gelijkstroommotortjes te regelen omdat enkel de volle spanning of geen spanning aangelegd wordt.
Onderstaande tekening maakt het iets duidelijker.
Bijlagen
pulsen.gif
pulsen.gif (8.86 KiB) 20546 keer bekeken
Pee_Luykx
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 17:32

Bericht door Pee_Luykx »

Je bent heel hard bedankt. heb je toevallig het nr IC of de naam van de ic aub?
Fantastisch, heel hard bedankt :lol:
Pee_Luykx
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 17:32

Bericht door Pee_Luykx »

Bedankt, maar ik heb hem al gevonden. UC3842. greetz
Plaats reactie