"Simpel" elektra

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
apperlo
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 23:56
Locatie: Utrecht

"Simpel" elektra

Bericht door apperlo »

Hallo, Ik heb een simpele elektravraag, maar je moet het maar net weten.
Mijn vraag is deze;

Kan ik een lichtslang zonder problemen inkorten??
Hij is 9 meter lang en ik wil er zo'n 2 meter vanaf halen om elders te laten branden. Er staat op vermeld; 230V, 50Hz. 16,5 Watt/meter

Ik durf dit niet zonder bevestiging, dat dit mogelijk is, aan beginnen.
Ik heb deze ingebouwd in een kast en wil daarnaast nog een plankje maken waar dus die 2 meter in moet gaan branden.

Ik zou erorm geholpen zijn als mij iemand, met verstand van elektra, dit kan vertellen hoe dit te doen op veilige wijze.
(zou dit met kroonsteentjes bij wijze van spreken kunnen of gewoon niet doen???)

Alvast bedankt voor de reactie.
Richard
Een thuisklusser zonder elektra-kennis ;-)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die slang is inderdaad in te korten, maar je moet wel even uitkijken waar je hem inkort.
Er staan nl een aantal lampjes in serie, en meerdere van die groepen staan dan weer parallel. Daar waar de serie schakeling ophoud en de nieuwe groep begint daar kun je splitsen.
Kijk maar eens goed naar de slang. In de beurt van 1 meter gebeurt dat elke keer.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
apperlo
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 23:56
Locatie: Utrecht

Bericht door apperlo »

bedankt
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Kijk trouwens even bij de Gamma o.i.d. (bij de Gamma hebben ze het sowieso). Ze hebben daar allerlei eindblokjes enzo zodat je niet met kroonsteentjes hoeft te rommelen.
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

by het inkorten van lichtslangen moet je op het type lichtslang letten, er zijn eigenlijk twee soorten en die groeperen ze onder 'binnenhuis' en 'buitenshuis' (eigenlijk stomme indeling want ze werke bijden even goed buiten als binne :P ) de binnenshuislichtslang kan je afknippen om de meter (dit staat meestal op de slang aangegeven) bij de buitenhuislichtslang kan je meestal om het lampje afknippen, dit zie je doordat de lampjes eigenlijk 'vrij ver' uit elkaar staan...
als de lichtslang bestaat uit verschillende kleuren (meestal 4) en een controller aan een uiteinde heeft is het niet echt aan te raden deze in te korten, omdat dan de schakeling naar de knoppen is...


grtzzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

deejayke schreef:by het inkorten van lichtslangen moet je op het type lichtslang letten, er zijn eigenlijk twee soorten en die groeperen ze onder 'binnenhuis' en 'buitenshuis' (eigenlijk stomme indeling want ze werke bijden even goed buiten als binne :
dat binnen en buitenshuis slaat erop dat die voor binnnenhuis een buis zijn en er dus vocht in zou kunnen en die voor buitenshuis zijn volgegoten met plastic en dus geen vocht inkan
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

sjah dit kan wel maar ik heb binnenhuislichtslang liggen en die is ook volgoten :? ik vermoed dat dat van de fabrikant zal afhangen :) grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Plaats reactie