Dringend Info gezocht!

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
leerling
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 19:59

Dringend Info gezocht!

Bericht door leerling »

Hallo, ik ben een leerling van het lcl en ik heb een paar vraagjes.
Ik moet een soort presentatie houden over elektriciteitscentrale.
Weet iemand iets over de eerste elektriciteitscentrale in Kinderdijk?
Ik heb ook een vraag over de generator in een elektriciteitscentrale, want wat doet hij nou precies. Als je antwoord, graag in detail beschrijven!

alvast bedankt!!!

-xxx-
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

het zou handiger zijn als je even laat weten wat voor elektriciteits centrale het moet zijn :wink: een thermische, kern, kool...

grtzzzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

het zou handiger zijn als je even laat weten wat voor elektriciteits centrale het moet zijn een thermische, kern, kool...
Niet nodig om te weten wat voor centrale het is, er wordt immers gevraagt [qoute]Weet iemand iets over de eerste elektriciteitscentrale in Kinderdijk? [/quote] en hoe een generator werkt.

Over de centrale in kinderdijk weet ik niets, misschien google wel?
Een generator is op zich niet zo lastig, als je weet wat inductiespanning is. Ik ga er (niet verkeerd opvatten :wink: ) van uit dat dat niet zo is anders zou je de werking van een generator ook snappen.

Ik zal het even in het kort doen:

Als je een spoel hebt en je gaat daar met een magneet naartoe of vanaf dan verandert de flux. Spoelen zijn niet blij met een flux verandering en zullen er iets aan doen om die tegen te houden. Als je met de zuid pool van een magneet naar een spoel gaat zal die spoel aan de kant waar je met de magneet de spoel nadert een zuidpool maken op de magneet af te stoten. Doordat hij een zuidpool maakt aan 1 kant maakt hij aan de andere kant een noordpool en daarbij gaan de electronen in de spoel lopen en heb je een stroompje (zolang de magneet naar de spoel toe blijft gaan.) op het moment dat je met de magneet weg gaat van de spoel zal die proberen om de magneet vast te houden, wij wil immers geen flux verandering. Als je met de zuidpool het dichtste bij de spoel zit, en je beweegt de magneet weg zal de magneet een noordpool maken om de magneet aan te trekken, de electronenstroom is dus omgekeerd in vergelijking met wanneer je naar de spoel toe gaat met de magneet.

In een generator makken ze gebruik van dat idee. Ze hebben een hele groot magneet en die laten ze om zijn as draaien. (eerst zit noord boven, dan zuid, dan noord enz.) Om die magneet heen zitten een aantal spoellen. Die magneet draait dus tussen die spoelen en draait steeds naar een spoel toe en daarna weer weg van die spoel. dus is er een fluxverandering en zullen die spoelen polen aan maken om die magneet aan te trekken of af te stoten. Daarbij gaat een stroom lopen en die wilde je ook opwekken. Afhankelijk van de afstand tussen de spoelen en de snelheid van de magneet die draait gaat de stroom om de zoveeltijd de andere kant op (aantrekken en afstoten van de magneet) Je hebt dus een wisselspanning zoals uit het stopcontact, die 100 keer per seconden van richting verandert.

Je fietsdynamo werkt precies het zelfde, je moet er maar eens 1 openschroeven, zul je de spoelen en de magneet zien, en je ziet dat als je aan het wieltje wat tegen je band aan zit draait de magneet mee draait en je licht gaat branden.

Als je vragen hebt, stel ze gerust.
Plaats reactie