relais aanschakelen door aan/uit schakalaar van zender

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

relais aanschakelen door aan/uit schakalaar van zender

Bericht door walter »

oHallo aan iedereen vrolijk paasfeest.
Bedankt voor het lezen van mijn probleempje.
Ik heb hier een zendertje voor 27Mhz waar naar mijn mening teweinig vermogen uit komt .
Nu wil ik een versterker aan en uit laten gaan door middel van de orginele draai aan/uit schakelaar waar ook de volume mee geregeld word.
Zodoende dat als de zender uit staat ook de pa versteker van 15 watt ook uitstaat.
Ik wilde dit doen door een ralais erin te bouwen die dan als uitgang een kontakt sluit waardoor de min kabel van de pa voeding sluit.
Maar nu komt het als ik dat via genoemde schakelaar doe dan werkt het niet omdat deze schakelaar niet helemaal naar nul ohm schakeld maar er een weerstand van ongeveer 7.5 kohm ontstaat en dus mijn relais niet bekrachtigd word omdat de spanning over deze 7.5 kohmse weerstand valt.
De zender is een president harry en de pa is een zatagi b25 die bij aansturing van 3 watt ongeveer 15 watt uitgeeft.
En ik kan deze niet aan laten omdat dan de batterij van de scooter van mijn dochter te snel leeg komt te staan. :oops:
groeten en tot horens
Walter
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Kun je het relais niet laten schakelen met de schakellaar kontakten van je potmeter i.p.v. de potmeter zelf ?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

Bericht door walter »

Bedankt voor de reaktie Mat

ja dit probeer ik maar dan gaat het niet om de reden dat er geen goed contakt naar de nul ohms gaat, ik heb deze schakelaar willen gebruiken maar dan werkt het niet omdat de voeding via een trafo werkt in de zender gaat de plus en min via zoeen trafotje en dan komt die plus-minus
7.5 kohm tevoor schijn raar he.
ik zou die moeten kunnen schakelen door een voor transistor die dan de nul ohm zo dicht mogelijk benaderd of ben ik heir in mis?
graag een reaktie hier op.
groeten van walter
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je een transistor volledig in de verzadiging stuurd dan heb je inderdaad bijna 0 ohm.
Je kunt het dus heel goed doen met een transistor.
Als je een schetsje maakt zoals nu de zaak geschakeld wordt dan kunnen we kijken hoe we de transistor hierin kunnen opnemen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

Bericht door walter »

Hallo Mat
Ik heb dit zo gedaan en het werkt enkel kan ik geen stroom opname meten dat deze extra schakeling zou trekken in de trx , ik heb een punt genomen waar er 11.5v op komt bij het aan zetten van de zender en het werkt maar is dit wel goed wat ik doe?
Ik hoop dat het schema er op komt met deze attachment mode
groeten walter
Bijlagen
unnamed.txt
(1.28 KiB) 531 keer gedownload
unnamed.txt
12v relais
(1.28 KiB) 564 keer gedownload
Laatst gewijzigd door walter op wo 30 mar 2005, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

Bericht door walter »

:oops: Mat
het schema word niet goed getekend zoals het in mijn file zat .
Maar het is een voudig een npn transistor bc548 en een 10k aan de bassis die naar een spanning deler van 2 x 10k staat een naar de min lijn en de andere naar de plus lijn.
in de colector staat een 1n4148 diode parralel over het relais in sper en de emitor licht aan de min lijn.
als nu de zender ingeschakeld word dan komt er de 11.5v op te staan en het relais trekt aan maar met mijn universeel meter van klaasings werkt de mAmp stand niet meer (moet drinend een nieuwe kopen) .
Het relais type is een van hvl gi-sh-112lm zeer klein 9x17x14 mm
groeten Walter

ps ik ga een ander teken programma moeten zoeken waar ik wel de schema's mee kan tekenen en opslaan en op deze forum kan gebruiken.
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

Bericht door walter »

sorry lukt niet met het schema erin te krijgen
walter :oops:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Teken eens met paint. sla hem dan op als gif bestand en post het dan nog eens. Dat doe ik ook altijd.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

Bericht door walter »

Hallo Mat
Nogmaal proberen om het schema erop te krijgen
enkel de schakelaar is verkeerd getekend ( s1 )
met s1 schakeld de zender aan daarvan tap ik aan een anode van een diode de ontane 11.5v af voor deze schakeling.
Mijn vraag is deze t1 genoeg in verzadiging om zonder problemen te werken en zou er nog ergens een condensator moeten staan om geen HF problemen te omzeilen met deze transistor?


groeten walter
Bijlagen
harry's relais.GIF
harry's relais.GIF (8.38 KiB) 14192 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je mag gerust bij een transistor die als schakelaar moet werken de zaak in verzadiging sturen. Dus een weerstand is voldoende. Zeg b.v 4K7 direct naar de basis vanaf de +.
Als ik jouw schakeling bekijk loopt ook de relaisstroom door de schakelaar, en dat duid erop dat deze de stroom kan leveren.
Dus waarom deze klimbim en niet rechtstreeks het relais op je schakelaar en de 0V.
Misschien bedoel de deze schakeling zoals ik hem hieronder aanplak.
Eventueel kun je nog een condensatortje van 100pF van de basis naar de emittor plaatsen om het eventuele HF (als je er last van hebt) weg te werken.
Bijlagen
relais.GIF
relais.GIF (8.44 KiB) 14187 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

Bericht door walter »

Hallo Mat
Tja dat was net het probleem de s1 schakelde niet genoeg naar 0 om als extra schakelaar te beruiken om het relais aan te sturen.
Maar toch ik zet er ook de C nog bij voor in het geval van storingen.
dan kan ik ze bijde terug inbouwen één in de scooter en één in de homemobile daar om zijn het 27 Mhz bakjes omdat mijn vrouw en dochter geen licentie hebben om te mogen zenden op amateur banden.

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp en sugesties

Prima dat er noch mensen zijn die zo maar hulp bieden

73 bay Walter :) :D :idea: :wink:
servexro
Berichten: 4
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 20:29
Locatie: Heibloem

Stel relais in dit schema is 220 volt en 1 Amp of 24 V DC 6

Bericht door servexro »

contactloos schakelen met andere spanning
Plaats reactie