argggg, welke weerstand

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
mathijskok

argggg, welke weerstand

Bericht door mathijskok »

Ik ben weer eens slim geweest. Verkeerde lampen besteld, 300 watt in plaats van 75 wat. Geen punt denk je, wat kost dat nou? Nou ongeveer 200 euro per lamp omdat het hier on 12 volt zwembad lampen gaat die op twee meter diep hangen, zelfs ze deruit halen is een hele operatie die duikflessen etc vereist.

Ik heb een 300 watt trafo en als ik beide lampen aansluit dan maakt de trafo genoeg warmte om de winter door te zwemmen, lol. Maar kan iemand me adviseren wat voor weerstanden in de lijn moet doen om de lampen op zijn minst onder de 100 watt output elk te krijgen?

Als dank mag je een keer komen zwemmen.

Mathijs
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer we een weerstand in serie met de lamp gaan plaatsen dan zal inderdaad het vermogen in de lamp dalen. Maar er al tevens vermogen in de serie weerstand gaan zitten. Dit vermogen wordt dan weer in warmte omgezet en de trafo levert dan alsnog dat vermogen. Je water blijft dus warm.
De enige oplossing in jouw geval is de spanning omlaag te halen.
Daar je heel hoog vermogen lampen gebruikt wordt jou trafo erg ohms belast en hierdoor kun je met een gewone dimmer de spanning en dus ook je licht opbrengst makkelijk omlaag brengen.
Dus koop een lichtdimmer. plaats die dan voor je transformator en da lampen achter je transformator.
Regel de dimmer zo af dat je de juiste hoeveelheid licht hebt en iedereen is blij.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
jef

Bericht door jef »

Een andere mogelijkheid:
Als de lampen in serie kunnen geplaatst worden, dan wordt de spanning verdeeld over de lampen en zal dus ook het opgenomen vermogen per lamp gaan dalen. De stroom die van je trafo wordt afgenomen daalt en de warmte dus ook.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Klopt helemaal. Wanneer je twee lampen in serie plaatst heb je naog maar 1/4 van het vermogen.
Ik wist niet of je er goed bij kon om de bedrading aan te passen anders had ik dat ook voorgesteld.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie