Schakeling etsen.. gaat steeds mis!

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
bagyva40

Schakeling etsen.. gaat steeds mis!

Bericht door bagyva40 »

Hallo,

Ik heb vorig jaar voor het eerst een schakeling geëtst. Dit doe ik met ijzer III chloride. Tot mijn verbazing was het vanaf de eerste keer allemaal goed!

Nu na een jaar wil ik weer eentje maken en nu heb ik al 4 printjes geëtst maar geen enkele geeft mij het gewenste resultaat!

Het is een klein printje van 3 op 4 cm. (mijn eerste print was 9 op 8 ongeveer).

Ik heb een schakeling met eagle gemaakt en deze leg ik op de print en belicht ik 15 seconden onder de zonnebank (turbolampen)
Dan stop ik hem in de ontwikkelaar.

-> opvallend is dat bij alle 4 de printjes meestal de 50% van bovenste helft een beetje wazig is en de onderste helft is haarscherp... (dus 25% is onscherp)

Vervolgens verwarm ik mn etsbak voor op 40-50 graden (ik gebruik als etsmiddel: ijzer III chloride) en zet ik het luchtpompje aan om de boel wat te versnellen.

Nu herinner ik me dat ik vorig jaar op 30 - 50 minuten die grote print heb geëtst, nu deed ik er steeds rond de 2.5 uur over!

-> wat is het probleem?
Hij etst niet al het koper weg! Tussen de eilandjes (bijvoorbeeld bij transistoren) en op plaatsen waar eilandjes kort bij banen liggen blijft het koper zitten met als gevolg een doorverbinding.

Hoe langer ik het proces laat doorgaan, hoe meer de rest van de banen aangetast worden... ik heb het nu 4x gedaan en steeds blijft dit koper er zitten, de eerste keer waren er andere banen aangetast, door te lang te wachten, de 2de keer was de print helemaal wazig en dus onbruikbaar, de derde keer waren er ook banan aangetast en nu de 4de keer (vandaag) heb ik de print eruit gehaald voor hij de rest van de banen ging aantasten maar nu zit dus wel nog koper tussen bijna alle kort op elkaar liggende eilandjes!

Ik heb geprobeerd dit koper weg te halen met een mesje enzo maar ik ben gewoon mn printje aant verknoeien. Dit MOET te doen zijn met het etsproces!

Waarom lukte me dit de eerste keer wel en nu een jaar later niet?
Ik heb nieuw etsmiddel en ontwikkelaar gehaald en precies dezelfde verhoudingen aangenomen!

Hoe is dit nu mogelijk?
Peter Oors

Bericht door Peter Oors »

Het lijkt er op dat je iets te kort belicht of een te zwakke ontwikkelaar gebruikt.
Het belichten kun je eenvoudig testen door een strookje print geheel af te dekken, belichting aan en in dit geval iedere 5 sec. de afdekking ca 1 cm op te schuiven.
Na globaal 30 sec. ontwikkelen, afspoelen en met een natte doek onder stromend water de print ontdoen van eventuele waas.
Het ontwikkelen in natronloog moet in ca. 1 min. volledig klaar zijn.
Nu moet je kunnen zien na hoeveel sec. de print goed belicht is.
Als de print bij 15 sec.niet goed ontwikkeld is, is de ontwikkelaar te zwak.

Succes.
Plaats reactie