schema gezocht.

Stel hier al je HF vragen.
the waiter
Contacteer:

schema gezocht.

Bericht door the waiter »

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar het schema van een zender, en niet zo maar 1. Er zijn een paar eisen.
Omdat ik het graag een beetje educatief wil houden (het is voor een vossenjacht met onze elektrotechnische studievereniging) heb ik het liefst eigenlijk geen volledig schema maar de bouwstenen(niet de compunenten maar iets van "maak zo een oscillator", "voeg hier je signaal mee toe" enz. en richtlijnen over hoe ik het zelf kan ontwerpen (met flink wat hulp want na 7 weken opleiding kun je jezelf nog niet ervaren noemen en mis je nog veel nodige kennis lijkt me.)

Waar moet het zendertje aan voldoen:
- AM modulatie (omdat we dat makkelijker kunnen demoduleren en de deelnemers hun eigen ontvanger moeten maken)
- 2 meter band
- zeer stabiel. Liefst kristal gestuurd
- frequentie aanpasbaar. (we willen meerdere zenders verstoppen in het gebied. die dus op verschillende frequenties in de 2 meterband zitten.)
- Hij moet een audio ingang hebben, omdat de deelnemers op de zelfgemaakte ontvangers waarschijnlijk geen frequentie indicatie hebben moeten ze de zenders van elkaar onderscheiden door naar de muziek te luisteren.
- het uitgangsvermogen moet (eventueel na eindtrapjes) enkele watts (rond de 5) zijn zodat we enkele km kunnen bereiken.

Als iemand weet waar ik iets kan vinden of iets heeft. dan hoor ik het graag.

alvast bedankt voor de hulp
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Zoek eens bij de echte radio vereniging van Nederland.
De VERON. www.veron.nl.
Die hebben dat allemaal al ooit gedaan.
Je zou ook eens kunnen zoeken via google naar JOTA en JOTI. Dat zijn bijeenkomsten van de scouting die een maal per jaar ook zoiets organiseren.
Succes ermee, anders horen we het nog wel voor eventuele verdere hulp.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Ik zal als ik tijd heb (erg weinig de laatste tijd zoals jullie wel kunnen merken) eens zoeken voor je.

Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd!

Kijk ook even op mijn radio-transmitters site voor een paar engelse linkjes.
the waiter
Contacteer:

Ik had al op je site gekeken, http://www.barc.uklinux.net/tx.php lijkt me wel een redelijke mogelijkheid, maar ja zelf een deel ontwerpen lijkt me wel het leukst,

dat zal denk ik ook moeten als ik niet voor dat ontwerp ga want bijna alle 2 m zenders die ik vind zijn FM, en we willen AM. K heb ergens een artikelgevonden over hoe ik AM modulatie kan verkrijgen. dus er is een begin.

We hebben bij ons ook een zendamateurs dispuut rondlopen. Jammer genoeg zijn ze erg inactief, maar die zullen ook wel willen helpen.
the waiter
Contacteer:

We hebben een zender, in overleg met ons zendamateurs dispuut hebben we besloten voor een schema van het internet te gaan, http://www.qsl.net/pa3fdc/tech/hoogeveen/tx10.gif

ik heb nog wel een vraag over het kristal,
kristal frequentie * 5 = uitzendfrequentie,
Ik wil op de volgende frequenties uitzenden:
145.200 MHz
145.250MHz
145.300 MHz
145.400 MHz
145.500 MHz

daar horen dus deze kristallen bij:
29,04 MHz
29.05 MHz
29.06 MHz
29.08 MHz
29.1 MHz

ik weet alleen niet of ik die zomaar overal kan vinden? kan iemand me vertellen waar ik ze kan vinden en wat ze dan zouden kosten?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Kun je geen pll schakeling er tussen zetten als oscillator.
Dan heb je alle frequenties in een keer.
Met een stap van 10 Khz en een programeerbare 3000 deler (HEF4059) ben je er.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
the waiter
Contacteer:

zou wel kunnen, maar het budget dat we hebben is zeer beperkt. Een PLL op iedere zender zou dan wel eens financieel lastig kunnen worden.
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Je kan een PLL ook op basis van een PIC chip maken in samenwerking met nog een IC, kijk bijvoorbeeld maar eens op Freddo's Page.
De kosten dan zijn niet zo hoog. Daarnaast zijn digitale IC'tjes ook niet de duurste ;)
the waiter
Contacteer:

we hebben waarschijnlijk een oplossing, iemand van het zendamateurs dispuut (waar ik inmiddels ook lid van ben) gaat het schema aanpassen, dat het ipv. x5 x9 doet en dan dus met 16mhz kristallen werkt (die ik al wel heb gevonden.) hij wist tevens een trucje om kristallen op een iets hogere frequentie aan de praat te krijgen. Dat gaan we binnenkort proberen.

maar nu de volgende stap, de eind trap, 4 mw, das lang niet genoeg, voral omdat de ontvangers nog lower budget zijn dan de zenders :P. dus een beetje meer veldsterkte kan geen kwaad. Ik kan alleen erg lastig een linear amp vinden die niet meteen 30 watt freet. want zoveel power hebben we niet in het bos, en als we verlengkabels gebruiken worden de posten zo snel gevonden :D
een watt of 4 a 5 zou mooi zijn. Is er iemand die een schematje voor een lineaire amp weet?

ik ga kijken of ik in mijn nieuwe boek "Build your own low power transmitters" (aanrader) iets kan vinden.
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Je zou een eenvoudig buffertje moeten maken gevolgd door een eindtrapje, IRF510, 520 en 530 doen het leuk op lage frequentie's.
BFY51 of 2N3553 of 2N3866 zijn leuke transistortjes voor een buffertje.
BD139 doet het ook leuk op lage frequentie's (1W @ 12V)

Kijk hier ook even voor wat ideeën??!!:

http://www.fluxfm.nl/schema/grenade.htm
http://www.geocities.com/thecorsairtx/Circuit.html
http://www.geocities.com/thecorsairtx1/Home.html

En als deze het doet sla hem dat op je pc op, hij is er vaak uit vanwege teveel data verkeer:
http://www.geocities.com/radio107mhz/

Onderaan de pagina?!:
http://homepage.tinet.ie/~ei9gq/80M_.html

En verder:
http://homepage.tinet.ie/~ei9gq/tx.html

Leuk ontvangertje?
http://homepage.tinet.ie/~ei9gq/regen.html

ok stom ik had in mijn hoofd dat je op de 80m of 40m of in iedergeval daar in de buurt ging zenden maar jij gaat op de 144mhz zitten. Foutje van mij, desalniet te min kijk even naar de linkjes, leuke dingetjes :)

http://www.barc.uklinux.net/tx.php
http://www.qsl.net/on7yd/atx2.htm
http://home.att.net/~jleggio/projects/rdf/750mw_tx.htm

Als je voor de gein kijkt naar al deze schema's zie je genoeg overeenkomsten om zelf wat te maken! Kijk ook eens naar BFR91 en BFR96 en daarna een torretje met wat meer power. In iedergeval die BFR hebben een hele hoge gain en met die twee zit je zo op 300 mW en dat is een lekker vermogen om mee te spelen... En eventueel nog verder versterken kan met 300mW input ook zeker leuk!!

Hoe ons op de hoogte want ik ben erg benieuwd naar de resultaten van dit leuke project!
the waiter
Contacteer:

Bedankt voor de linkjes,

vanmiddag hebben we een testje met het 16MHz kristal gedaan, we konden hem laten oscilleren op de 9de boventoon zonder het schema aan te passen (alleen de instel C anders instellen.) dat is dus zeer goed nieuws, morgen ga ik de hele schakeling bouwen, en die gaan we dinsdag testen. (ik heb zelf geen 2m ontvanger staan dus kan hier niets testen.)

Het lukt ook om met een extra c er bij de frequentie iets te verhogen.

naar de eindtrap hebben we nog even niet gekeken. maar we hebben wel even nagedacht daarover. Misschien dat we dat met een kant en klaar ICtje kunnen oplossen. Dan zou er een mW of 500 uit moeten komen, met een goed ontvangertje zou dat in een bos toch wel een km moeten kunnen halen met een leuk antennetje, (dipool op zender en ontvanger)
If only I and DEAD people can read hex, how many people can read hex?

57006

www.dayslikethis.nl
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Nog een leuk linkje:
http://home.att.net/~jleggio/projects/rdf/tdoa2.htm
How it works
Time Difference of Arrival RDF sets work by switching your receiver between two antennas at a rapid rate. When both antennas are the same distance from the transmitter, the RF phase received by both antennas will be identical. If the two antennas are different distances from the transmitter the RF will have a different phase at each antenna. If we switch between the antennas 500 times a second, this phase change will be detected by an FM receiver as a 500 Hz tone.
the waiter
Contacteer:

Leuk schematje inderdaad, maar dat maakt het ze wel makkelijk he :P
ze krijgen een dipool mee, en mogen dan zelf ontdekken hoeze daarmee kunnen pijlen. Of ze gebruiken zichzelf als reflector, en luisteren wanneer de zender het hardst is, en lopen die kant op. Of ze ontdekken de dip in het veld van de dipool en merken dat er 1 positie is waarop het helemaal stil is, en daar de zender staat.

57006

www.dayslikethis.nl
the waiter
Contacteer:

Ik heb net al een klein testje kunnen doen met de zender
heb er een scoop die tot 60 MHz kan, (als ik de vermenigvuldiger op x3 afregel heb ik 48 MHz) en ik zag een mooie sinus op die frequentie, nou ja mooi, beetje ruis er op, maar het was een sinus.
Heb daarna een frequentiegenerator op 1kHz gezet en dat signaal op de ingang, en ja hoor, een mooi AM gemoduleerd signaal op de scoop te zien.

De 1 kHz was wel wat vervormt (niet sinus vormig meer, leek een beetje op een kruising tussen een blok en een zaagtand, Maar op een ontvanger van 2 euro hoor je het verschil toch niet :P

straks ga ik hem echt testen hier op de TU als het zendamateurs dispuut er is, eerst ff eten :P

57006

www.dayslikethis.nl
the waiter
Contacteer:

slecht nieuws voor mij, uit de metingen bleek dat hij wel oscilleerde maar niet zoals het zo moeten. De oscilator deed namelijks niets, het was de eindtrap die oscilleerde. Die was erg onvoorspelbaar en niet in te stellen, hij wilde dus niet lokken op het kristal.
Ik ga binnenkort eens bij een HF lab van TNO wat testjes doen om hem aan de praat te krijgen.

57006

www.dayslikethis.nl
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Zorg je voor voldoende afscherming tussen de trappen? En niet te vergeten veel ferriet in de voedings lijn tussen de trappen? varkensneusjes? En ook nog, wat 1n of 10n C'tjes om te ontkoppelen?
the waiter
Contacteer:

Ik ben vanavond bij tno geweest, das mooi daar!
op de spectrum analyzer was het akkelig vlak.
Met een dipmeter kwamen we er achter dat het systeem op 48 MHz zat (de kring) (3de harmonische) dus dat was goed,
kaar ik had per ongeluk een sluitinkje gemaakt. daar was de bf199 niet blij mee dus die kon de afvalbak in. Met een andere BF199 (ga nooit uit huis zonder een reserve transistor) :P kregen we hem heel mooi aan de praat.
in de vakantie ga ik weer een testmodel bouwen volgens de laatste aanpassingen bij tno (andere spoelen, andere weerstanden) en dan weer testen.

Wordt vervolgd.

Yannick

57006

www.dayslikethis.nl
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten en schema's natuurlijk!

Misschien eens een keer een inkoop actie houden van wat leuke HF transistortjes zoals BF199 en J310 als oscillator torretjes/fetjes.
Was laatst ook een BC547/557 inkoop, geloof 3 euro per 100 stuks! Gelijk maar 400 bc547 en 100 bc557 gekocht.
the waiter
Contacteer:

niet eens zo een slecht idee, inkoopacties, al kosten de bf199 tje sniet zo veel, 20 cent ofzo.

57006

www.dayslikethis.nl
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

the waiter schreef:niet eens zo een slecht idee, inkoopacties, al kosten de bf199 tje sniet zo veel, 20 cent ofzo.
Nee maar voor een BC547 betaald je ook al 35 cent bij de lokale boer... wel een verschil met de 3 cent via een goede inkoop actie!
the waiter
Contacteer:

Update over het vossenjacht zendertje.
In de vakantie heb ik een 2de test zender gemaakt met de aanpassingen die we bij tno hadden gemaakt aan het schema.
de spoeltjes tussen de oscilator en de eindtrap hebben 2x zo veel wikkelingen, zodat het systeem daar afgeregeld is op 48 HMz (3de harmonische van het kristal) en de eindtrap staat afgeregeld op 144 MHz.
In de oscillator is de basis weerstand naar de + voeding verdubbeld om de spanning op de basis te verlagen. (was aan de hoge kant) nu is die 1.08 volt.

Maar..... de zender doet niets, nou ja het ledje brand. Maar op een scoop neem ik geen signaal waar en wanneer ik de stroom meet die de zender in gaat zou ik hem moeten zien aanslaan zodra de trimmer goed staat. Maar de stroom verandert niet, hoe veel ik aan het trimmertje draai.

Wordt dus weer tijd om er even mee naar tno te gaan. Het enige wat ik kan bedenken is dat de spanning op de basis van de bf199 wel hoog genoeg is voor de bf199 maar dat de spanning te laag is om het kristal te laten oscilleren. Hoe veel spanning heb je daar in princiepe voor nodig, en hoeveel mag ik op de basis van de bf199 zetten.

Of kan ik misschien een 2de spanningsdeler maken, die ik het kristal laat voeden, en dan het kristal meer spanning geven dan de basis van de bf199, en dan met een weerstandje tussen het kristal en de basis van de bf199 dat verschil in stand houden. Of mag ik daar geen stroompje maken?

57006

www.dayslikethis.nl
the waiter
Contacteer:

RiPKiP schreef:
the waiter schreef:niet eens zo een slecht idee, inkoopacties, al kosten de bf199 tje sniet zo veel, 20 cent ofzo.
Nee maar voor een BC547 betaald je ook al 35 cent bij de lokale boer... wel een verschil met de 3 cent via een goede inkoop actie!
ik heb net 50 BC547b tjes besteld voor 1,50 (totaal niet p.s. ;)) en bf199 heb ik er 20 besteld voor 1,80 (totaal niet p.s.)

57006

www.dayslikethis.nl
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

@waiter: en als je laat weten waar je ze kocht, heeft er misschien iemans anders ook wat aan...
Flupke

Bericht door Flupke »

En mijn ex elektro boer vroeg voor een bf961 2 € per stuk den afzetter
Laatst gewijzigd door Flupke op za 14 jan 2006, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
the waiter
Contacteer:

@ joeri Fr: Ik heb het linkje al in een ander topic gepost, maar hier nog maar even dan: www.elektronica-onderdelen.nl

57006

www.dayslikethis.nl
Plaats reactie